متطلبات تفعيل دور الروضة في تنمية ثقافة ترشيد الاستهلاك للطفل

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تُعد الروضة إحدى أهم المؤسسات الاجتماعية والتربوية، التي تُسهم في تربية الطفل وتنشئته اجتماعياً واقتصادياً ونفسياً وعقلياً؛ خاصةً إذا تم تجهيزها بالأسلوب العلمي المُتطور وتوفير معلمات مؤهلات تربوياً ونفسياً لتنشئة جيل جديد نافع لنفسه ووطنه؛ وحيث إن قضية ترشيد الاستهلاك من القضايا التي تهتم بها كافة الدول النامية منها والمتقدمة على حد سواء، حيث أدت ثقافة الاستهلاك إلى تضاعف الحاجات البشرية وتجاوزها قدرة الموارد المتاحة على تلبيتها، وبالتالي مزيداً من ارتفاع الأسعار فضلاً عن خلق بيئة غير صحية أمام المنتج المحلي مما يعرضه للانهيار؛ لذا يمثل ترشيد الاستهلاك حاجة ملحة في الوقت الراهن، وفي جميع المراحل العمرية وخاصةً مرحلة الطفولة، التي يجب أن تكون للروضة دوراً كبيراً في القيام بها؛ لذا اهتم البحث الحالي بتنمية بعض مفاهيم ترشيد الاستهلاك مثل (ترشيد استهلاك الغذاء، ترشيد استهلاك المياه، ترشيد استهلاك الكهرباء، ترشيد صرف النقود، ترشيد استهلاك الطاقة، ترشيد استهلاك الورق، ترشيد استهلاك الوقت) لدي طفل الروضة، ووضع تصور مقترح لتفعيل دور الروضة في تنمية ثقافة ترشيد الاستهلاك للطفل.
Abstract
The kindergarten is one of the most important social and educational institutions, which contributes to the upbringing of the child and his social, economic, psychological and mental upbringing; especially if it is equipped with the advanced scientific method and the provision of qualified teachers educationally and psychologically to raise a new generation useful for himself and his homeland; and since the issue of rationalizing consumption is one of the issues of concern to all developing and developed countries alike, as the culture of consumption has led to a doubling of human needs and exceeded the ability of available resources to meet them, thus further rising prices as well as creating an unhealthy environment for the local producer, which therefore, the rationalization of consumption is an urgent need at the moment, and in all Therefore, the current research has been interested in the development of some concepts of consumption rationalization such as (food rationalization, water rationalization, electricity rationalization, cash exchange rationalization, energy rationalization, paper rationalization, time rationalization) for the kindergarten child, and a proposed concept was developed to activate the role of kindergarten in the development of a culture of consumption rationalization for the child

الكلمات الرئيسية