Utilizing meta comprehension strategies to enhance Pupil's Writing Performance Skills and reduce Writing Apprehension Among Primary School Pupils

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

Abstract :
The purpose of  this study was to investigate the effectiveness of using meta comprehension strategies for enhancing pupil's writing performance skills and reduce writing apprehension among primary school pupils. The participants were forty pupils in the fifth year from  El-Shobban Al-Muslimeen Language School in Benha at Quliobeya Governorate. The participants of the study were divided into two  groups, the experimental group (N=20) and the control group (N=20). The pre writing performance skills test was administered to the participants before the treatment. Then, the experimental group was taught using meta comprehension strategies while the control group was taught using the regular method. Then the post writing performance  skills test was administered to both groups. Results of the study revealed that using meta comprehension strategies was effective in enhancing pupil's writing performance skills and reduce writing apprehension among primary school pupils.
Key words: metacomprehension strategies, writing performance and writing apprehension
الملخص:
هدفت الدراسة الحالية لتحديد فاعلية استخدام استراتيجيات ما وراء الفهم لتنمية مهارات الأداء الكتابى باللغة الإنجليزية وتقليل القلق الكتابى لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية . تكونت عينة الدراسة من 40 طالباً بمدرسة الشبان المسلمين للغات ببنها بمحافظة القليوبية. تم تقسيم العينة إلى مجموعة تجريبية وعددها 20 طالباً ومجموعة ضابطة وعددها 20 طالباً. إستخدمت الدراسة الحالية الأدوات الآتية: شكلان متكافئان من إختبار مهارات الأداء الكتابى باللغة الإنجليزية (من إعداد الباحثة) , وأداة لتصحيحه. تم تطبيق إختبار مهارات الأداء الكتابى باللغة الإنجليزية قبل وبعد تطبيق استراتيجيات ما وراء الفهم . أظهرت نتائج الدراسة فاعلية استخدام استراتيجيات ما وراء الفهم لتنمية مهارات الأداء الكتابى باللغة الإنجليزية وتقليل القلق الكتابى لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ، حيث أن نتائج المجموعة التجريبية كانت أفضل من نتائج المجموعة الضابطة فى مهارات الأداء الكتابى باللغة الإنجليزية.
الكلمات المفتاحية : استراتيجيات ما وراء الفهم ، مهارات الأداء الكتابى ، القلق الكتابى .

الكلمات الرئيسية