فاعلية برنامج قائم على علوم الحاسوب بدون حاسوب CS Unplugged في تنميةمهارات التفكير الحاسوبي لدى طالبات الصف الثامن في فلسطين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الكشف عن فاعلية برنامج قائم على علوم الحاسوب بدون حاسوب CS Unplugged في تنمية مهارات التفكير الحاسوبي لدى طالبات الصف الثامن في فلسطين، واستخدم الباحثان لهذا الغرض المنهج شبه التجريبي، واختبار لقياس مهارات التفكير الحاسوبي أداةً للبحث، وشملت عينة البحث (30) طالبة من الصف الثامن الأساسي في المدارس التابعة لوكالة الغوث الدولية بغزة، وتوصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01=α بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي ومتوسط درجاتهن في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الحاسوبي ولكل مهارة فرعية لصالح التطبيق البعدي وبحجم أثر كبير، وأن البرنامج القائم على علوم الحاسوب بدون حاسوب حقق فاعلية في تنمية مهارات التفكير الحاسوبي لدى طالبات الصف الثامن وفق معدل الكسب لبلاك في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية، وفي ضوء النتائج التي توصل إليها الباحثان أوصيا بضرورة توظيف برامج علوم الحاسوب بدون حاسوب في البلدان العربية ضمن المراحل الدراسية المختلفة خاصة التي تعاني من ضعف البنية التكنولوجية لديها.
كلمات مفتاحية: برنامج قائم على علوم الحاسوب بدون حاسوب، مهارات التفكير الحاسوبي.
Abstract
The aim of research is to reveal the effectiveness of a program based on computer science without a computer, CS Unplugged in developing computational thinking skills among eighth grade female students in Palestine. For this purpose, the researchers used the quasi-experimental approach, and a test to measure computational thinking skills as a research tool. The research sample included (30) female students from the eighth grade in schools affiliated with the International Relief Agency in Gaza. The research found that there were statistically significant differences at the significance level of α = 0.01 between the mean scores of the experimental group students in the pre-application and their average scores in the post-application to test computational thinking skills and for each sub-skill in favor of the post-application with a large impact size, and that the computer science-based program without a computer It achieved effectiveness in developing the computational thinking skills of eighth grade female students according to Black’s gain ratio in all fields and in the total degree, And in light of the findings of the researchers, they recommended the necessity of employing computer science programs without a computer in the Arab countries within the different educational stages, especially those that suffer from weak technological infrastructure.
Keywords: a program based on computer science without a computer, computer thinking skills

الكلمات الرئيسية