الإدارة الذاتية بمدارس التعليم الثانوى في نيوزيلندا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى توضيح الأسس الفكرية التي يرتكز عليها مدخل الإدارة الذاتية للمدارس، والكشف عن ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في نيوزيلندا والولايات المتحدة الأمريكية على ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها، وكيفية الاستفادة منها في المملكة العربية السعودية ، واستخدم البحث الحالي المنهج المقارن، الذي يمكن من خلاله تقديم تصور مقترح لإمكانية تطبيق مدخل الإدارة الذاتية للمدرسة في المملكة العربية السعودية على ضوء خبرة كل نيوزيلندا والولايات المتحدة الأمريكية،وتوصل البحث للنتائج التالية:  

يتطلب الإصلاح المنظومي للتعليم في المملكة العربية السعودية وتجويده المشاركة المجتمعية الفعالة من قبل المربين وأولياء الأمور والمعنيين بالعملية التعليمية أفراداً ومؤسسات على صعيد المجتمع المحلي المحيط بالمدرسة، وتلبية لنداءات الخطاب الرسمي السياسي والتربوي وتفعيلاً لنتائج دراسات إصلاح وتطوير التعليم.
تعتبر الخبرة نيوزيلندا والولايات المتحدة الأمريكية في مجال التعليم نموذجًا ظهر نتيجة التوافق والتكامل بين مجموعة عميقة من القيم الثقافية والاجتماعية، كما أنه يعتبر نهج مميز للتطوير التعليمي.
انتشار ثقافة الاستقلال الذاتي والوعي بالإدارة الذاتية للمدرسة، وأهميتها في تحسين جودة التعليم وجودة المخرجات التعليمية في نيوزيلندا والولايات المتحدة الأمريكية دولتى المقارنة.
تطبيق مدخل الإدارة الذاتية للمدرسة في كلتا الدولتين جعل المدرسة هي وحدة الحكم الذاتي الأساسية، بل ولها القدرة على حل مشكلاتها الخاصة بها 0 وتقوم بتنمية التعاون وتوزيع المسئوليات بين كافة العاملين فيها وتتمتع بالاستقلالية المصحوبة بالمساءلة، وتدعم المدرسة روح الفريق ومشاركة كافة المعنيين بأمور التعليم وأصحاب المصالح في صناعة القرارات التربوية.

الكلمات المفتاحية:الإدارة الذاتية– التعليم الثانوى - نيوزيلندا ، والولايات المتحدة الأمريكية  . 
 
Abstract:
The aim of the research is to clarify the intellectual foundations on which the approach to self-management of schools is based, and to reveal the features of school self-management in New Zealand and the United States of America in the light of the cultural forces and factors influencing them, and how to benefit from them in the Kingdom of Saudi Arabia. The current research used the comparative approach, which enables During which a proposed vision was presented for the possibility of applying the school self-management approach in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the experience of New Zealand and the United States of America, and the research used the comparative approach, and the research reached the following results:
 

The systemic reform of education in the Kingdom of Saudi Arabia and its improvement requires effective community participation by educators, parents and those concerned with the educational process, individuals and institutions at the local community level surrounding the school, in response to the calls of the official political and educational discourse and activating the results of education reform and development studies.
The experience of New Zealand and the United States of America in the field of education is a model that emerged as a result of compatibility and integration between a deep set of cultural and social values, and it is considered a distinctive approach to educational development.
The spread of a culture of autonomy and awareness of school self-management, and its importance in improving the quality of education and the quality of educational outcomes in New Zealand and the United States of America, the two comparative countries.
- Applying the approach of school self-management in both countries, making the school the main source of self-governance, and even having the capacity to solve its own problems. It develops cooperation and distributes responsibilities among all its employees, and enjoys independence accompanied by accountability. The school supports team spirit and the participation of all those concerned with education matters and stakeholders. interests in educational decision-making.

Keywords: Self-management - secondary education - New Zealand, USA.

الكلمات الرئيسية