قلق المستقبل وعلاقته بالإختيار المهني لدى طلاب المرحلة الثانوية بنجران

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن مستوى قلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية بنجران، والتعرف على العلاقة بين مستوى قلق المستقبل والإختيار المهني لدى طلاب المرحلة الثانوية بنجران، بالإضافة إلى الكشف عن الفروق ذات دلالة احصائية في أبعاد قلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية تعزى لمتغيرات اختيار التخصص، استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي على عينة قدرها(204) طالب من طلاب المرحلة الثانوية بنجران بنسبة (38.20%) من مجتمع الدراسة الأصلي لتلك الفئة وهي عينة ممثلة من المجتمع الأصلي للدراسة، وكانت أداة الدراسة استبانة معده من قبل الباحث لقياس متغيرات الدراسة(قلق المستقبل- الإختيار المهني) وتوصل البحث لعدد من النتائج أهمها: جاء الجانب الجسمي في قلق المستقبل في الترتيب الأول كبعد من أبعاد قلق المستقبل حيث كان المتوسط الحسابي(10.79) بإنحراف معياري (3.58) بينما جاء الجانب المعرفي في الترتيب الثاني بمتوسط حسابي (8.20) وانحراف معياري (2.72) والجانب الوجداني كان المتوسط الحسابي (7.42) بانحراف معياري(2.42) ، وجود ارتباط دال احصائي بين أبعاد قلق المستقبل والإختيار المهني، وجود فروق بين أبعاد قلق المستقبل والإختيار المهني. أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة عمل مزيد من الندوات واللقاءات الثقافية من خلال الإرشاد الطلابي لتخصص القسم الأدبي بأهمية التخصصات المتاحة وما يمكن دراسته بعيداً عن التخصصات العلمية الغير مناسبة لإمكانيات الطلاب لخفض التوتر والقلق الناتج عن مستجدات المستقبل.
     الكلمات المفتاحية: قلق المستقبل- الإختيار المهني- طلاب المرحلة الثانوية.
 
Abstract
the research is aims to reveal the level of future anxiety among secondary school students in Najran, and to identify the relationship between the level of future anxiety and professional choice among secondary school students in Najran, in addition to revealing statistically significant differences in the dimensions of future anxiety among secondary school students due to the variables of choosing a specialty. The researcher used the descriptive survey method on a sample of (204) high school students in Najran with a percentage of (38.20%) of the original study population for that group, which is a representative sample from the original study community. The study tool was a questionnaire prepared by the researcher to measure the study variables (future anxiety). - Occupational choice) and the research reached a number of results, the most important of which are: The physical aspect of future anxiety came in the first place as a dimension of future anxiety, where the arithmetic mean was (10.79) with a standard deviation of (3.58), while the cognitive aspect came in the second order with an arithmetic mean (8.20) and a deviation Standard (2.72) and the emotional side was the arithmetic mean (7.42) with a standard deviation (2.42), there was a statistically significant correlation between the dimensions of future anxiety and occupational choice, and there were differences between the dimensions of future anxiety and choice t professional. The researcher recommended a set of recommendations, the most important of which are: The necessity of conducting more seminars and cultural meetings through student counseling to specialize in the literary department with the importance of the available disciplines and what can be studied away from the scientific disciplines that are not suitable for the students’ capabilities to reduce stress and anxiety resulting from future developments.
     Keywords: future anxiety - career choice - secondary school students.
 

الكلمات الرئيسية