دور المعلمين الإرشادي في تحقيق بيئة نفسية آمنة لرعاية الطلاب الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية بمدارس"STEM"

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على دور المعلمين الإرشادي في تحقيق بيئة نفسية آمنة لرعاية الطلاب الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية بمدارس"STEM"من وجهة نظرهم، ومدى اختلاف هذا الدور باختلاف المؤهل العلمي، والجنس، والخبرة، وحضور الدورات التدريبية، وتكونت عينة البحث من جميع معلمي الموهوبين الذين يقومون بالتدريس في هذ النوع الجديد من المدارس، وتم اختيارهم بطريقة قصدية، وبلغ عددهم (137) معلمًا ومعلمة، بواقع (75) معلمًا، (62) معلمة، في عدد (11) مدرسة في محافظات عدة، وهى جميع مدارس الموهوبين التي أنشأتها وزارة التربية والتعليم المصرية حتى الآن، وطبق عليهم الباحث مقياس دور المعلمين الإرشادي في تحقيق بيئة نفسية آمنة من إعداد الباحث، وأظهرت النتائج أن دور المعلمين الإرشادي في تحقيق بيئة نفسية آمنة لرعاية الطلاب الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية بمدارس"STEM" للعلوم والتكنولوجيا من وجهة نظر المعلمين كان مرتفعًا بشكل كلي، حيث جاء بعد بناء العلاقات الإيجابية والقدرات العقلية في الترتيب الاول، يليه بعد المناخ الأكاديمي الاستكشافي ثم بعد الإرشاد النفسي، ودعم الطلبة، وفي الترتيب الرابع والأخير بعد الصحة النفسية والجسدية، وتطبيق الأفكار، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01، في تحقيق ذلك الدور في بعدي (المناخ الأكاديمي الاستكشافي، ومجال الصحة النفسية والجسدية وتطبيق الأفكار)؛ ترجع لاختلاف المؤهل العلمي، والفروق لصالح مجموعة الدراسات العليا، كذلك وجدت فروق في تحقيق ذلك الدور في جميع الأبعاد الفرعية، ترجع لاختلاف الجنس، والفروق لصالح الإناث، وكذلك وجدت فروق تبعا لاختلاف الخبرة، وكانت الفروق في جميع الحالات لصالح مجموعة الخبرة الأعلى، وأن دور المعلمين في تحقيق هذه البيئة كان يزداد بزيادة سنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: المعلمين، البيئة النفسية الآمنة، الطلاب الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية،مدارس"STEM" للعلوم والتكنولوجيا
 
Abstract
The research aimed to identify the role of counselling teachers in achieving a safe psychological environment to care for gifted students with behavioural problems in STEM schools from their point of view and the extent to which this role differs according to educational qualification, gender, experience, and attendance at training courses. The research sample consisted of all Gifted teachers who teach in this new type of school, and they were chosen intentionally. Their number reached (137) male and female teachers, with (75) male and (62) female teachers, in (11) schools in several governorates, which are all schools for the gifted. Established by the Egyptian Ministry of Education so far, the researcher applied to them the measure of the role of counselling teachers in achieving a safe psychological environment prepared by the researcher. The results showed that the part of counselling teachers to attain a safe psychological environment to care for gifted students with behavioural problems in STEM schools for science and technology. The teachers’ view was generally high, as it came after building positive relationships and mental abilities in the first order, followed by the exploratory academic climate, after psychological counselling and student support, and in the fourth and final order, after physical health. Psychological and physical, and the application of ideas, as well as the results, showed that there are statistically significant differences at the level of significance 0.01 in achieving that role in my dimension (exploratory academic climate, the field of mental and physical health, and the application of ideas); Due to the difference in educational qualifications, and differences in favour of the postgraduate group, differences were also found in achieving that role in all sub-dimensions, due to the gender difference. Differences in favour of females and differences were found according to the difference in experience. The differences were in all cases in favour of the group of higher expertise, and the role of Teachers achieving this environment was increasing with increasing years of experience.
Keywords: teachers, safe psychological environment, gifted students with behavioral problems, STEM schools for science and technology.

الكلمات الرئيسية