برنامج ارشادي سلوكي لتحسين الصمود النفسي لمعلمات التربية الخاصة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

برنامج ارشادي سلوكي لتحسين الصمود النفسي لمعلمات التربية الخاصة           
أستهدفت الدراسة معرفة برنامج ارشادي سلوكي لتحسين الصمود النفسي لمعلمات التربية الخاصة ، وتكونت عينة الدراسة من ( 16 ) معلمة  تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين ، مجموعة تجريبية ( ن= 8 ) ، ومجموعة ضابطة ( ن = 8 )  ، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية مقياس الصمود النفسي  ، البرنامج الإشادي السلوكي  ،وقد أسفرت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى على مقياس الصمود النفسي  لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في الصمود النفسي  قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدى ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في الصمود النفسي  في القياسين البعدى والتتبعى.
الكلمات المفتاحية : برنامج علاجى  سلوكى- الصمود النفسي - معلمات التربية الخاصة  .
Abstract
Study title: A behavioral counseling program to improve the psychological resilience of special education teachers
The study aimed to know a behavioral counseling program to improve the psychological resilience of special education teachers, and the study sample consisted of (16) teachers who were randomly divided into two groups, an experimental group (n = 8), and a control group (n = 8), and the study used the following tools: a measure of resilience. The study resulted in the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the psychological resilience scale in favor of the experimental group, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in psychological resilience before and after the application of the program in favor of The post-measurement, and there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group's scores in psychological resilience in the two post and follow-up measures.
Keywords: cognitive behavioral therapy program - psychological resilience - special education teachers.

الكلمات الرئيسية