فعالية برنامج قائم على السيكودراما لتنمية بعض القيم الأخلاقية لدى الصم من تلاميذ المرحلة الإبتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج قائم على السيكودراما في تنمية بعض القيم الأخلاقية المتمثلة في: (الضمير، والاحترام، والتسامح، والتعاون) لدى الصم من تلاميذ المرحلة الابتدائية. وتكونت عينة البحث من (20) تلميذاً أصماً منهم (12 ذكور و8 إناث) بالمرحلة الابتدائية، ممن لديهم فقدان شديد في السمع (أكثر من 90 ديسيبل) بمدرسة الأمل للصم بالمنصورة بمحافظة الدقهلية،  وقد تراوحت أعمارهم ما بين (9 -12) عاماً، بمتوسط عمر زمني قدره (10,5)، وانحراف معياري قدره (1,132)، وهؤلاء التلاميذ يمثلون مرحلة عمرية واحدة، وهي مرحلة الطفولة المتأخرة، وتم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين متكافئتين (تجريبية وضابطة)، وتشمل كل مجموعة (10) من التلاميذ الصم منهم (6 ذكور و4 إناث). واشتملت أدوات البحث على مقياس تقدير القيم الأخلاقية للتلاميذ الصم (إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على السيكودراما لتنمية بعض القيم الأخلاقية للتلاميذ الصم (إعداد الباحثة). واستخدمت الباحثة الأساليب الأحصائية الآتية: اختبار ماون- ويتني، واختبار ويلكوكسون لإشارة الرتب. وتوصلت نتائج البحث إلى فعالية البرنامج القائم على السيكودراما في تننمية بعض القيم الأخلاقية لدى عينة الدراسة.
الكلمات المفتاحية: السيكودراما، القيم الأخلاقية، الصم.
Abstract
This study aims to identify the effectiveness of a Program based on psychodrama for the development some moral values represented in (conscience, respect, tolerance, and cooperation) among deaf students in the primary stage, The study sample consists of 20 deaf students including 12 males and 8 females who have severe hearing impairment (more than 90 decibels) in the primary stage at Al- Aml school for the deaf in Mansoura City – Dakahlia Governorate where their ages ranged between (9 – 12) with (10,5) as an average age and with (1,132) as a standard deviation and those students represent a unified age stage which is late childhood, and the sample has been randomly divided into two equal groups: an experimental one and a control one with 10 students each; 6 males and 4 females. The study tools included: moral Value Rating Scale of deaf students (prepared by the researcher),         a Program based on psychodrama for the development some moral values for the deaf (prepared by the researcher). In so doing, the researcher has utilized the Mann- Whitney U test, The Wilcoxon signed-rank test, Finally, the research results have concluded the effectiveness of a program based on psychodrama for the development some moral values of study sample.
Key words: psychodrama, moral values, deaf

الكلمات الرئيسية