تصميم منصة تعليمية قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات المحاسبة الإلكترونية لدى طلاب التعليم التجاري

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تنمية مهارات المحاسبة الإلكترونية من خلال تصميم منصة تعليمية قائمة على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات المحاسبة الإلكترونية لطلاب التعليم التجاري، شملت عينة البحث (60) طالب من طلاب الصف الثاني الثانوي التجاري من مدرسة الشهيد محمود الجيزي الثانوية التجارية المشتركة بإدارة المطرية التعليمية، وتم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين تجريبيتين ثم إجراء الاختبار القبلي على المجموعتين، ثم درست المجموعة التجريبية الأولى المحتوى العلمي باستخدام المنصة التعليمية القائمة على تقنية النظم الخبيرة، بينما درست المجموعة الثانية المحتوى العلمي باستخدام المنصة التعليمية القائمة على تقنية الوكيل الذكي، ثم خضعت المجموعتان للاختبار البعدي لمقارنة نتائج المجموعتين، لقياس الأثر الذي أحدثه تطبيق المتغير المستقل، وقد ظهرت فروق بين المجموعتين في القياس البعدي  لكل من الاختبار التحصيلي المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء، لصالح المجموعة التجريبية الأولى (التي تدرس المحتوى العلمي باستخدام تطبيق النظم الخبيرة)، حيث ساهمت المنصة التعليمية القائمة على تقنية النظم الخبيرة، في تنمية مهارات المحاسبة الإلكترونية لدى طلاب الصف الثاني للتعليم التجاري، وقدم البحث مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
الكلمات المفتاحية: المنصة التعليمية– الذكاء الاصطناعي - النظم الخبيرة – الوكيل الذكي.
Abstract:
This research aims to develop the skills of dealing with electronic accounting by designing learning platform based on artificial intelligence in developing the skills of dealing with electronic accounting for commercial education students. The research sample included (60) students from the second grade commerical secondary students from the Martyr Mahmoud Al-Jezy secondary commerical school in Mataria educational administration. They were divided equally into two experimental groups then a pre-test was conducted on the two groups. After that the first experimental group studied the scientific content using the learning platform based on expert systems technology while the second group studied the scientific content using the learning platform based on the intelligent agent technology. Then the two groups were subjected to the post-test to compare the results of the two groups to measure the effect of the independent variable application and differences appeared between the two groups in the post-measurement of each of the cognitive achievement test and the performance observation card in favor of the first experimental group (which studies the scientific content using the expert systems application) which contributed The learning platform based on expert systems technology in developing Electronic accounting skills for second-year commercial education students, The research presented a series of recommendations and proposed researches.  
Keywords: learning platform - artificial intelligence - expert systems - intelligent agent.

الكلمات الرئيسية