فعالية برنامج إرشاد نفسي ديني في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج إرشاد نفسي ديني في تنمية الذكاء الأخلاقي (التعاطف، الضمير، ضبط النفس، الاحترام، العطف، التسامح، العدل) لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت، تكونت عينة الدراسة من (30) تلميذاً من تلاميذ المرحلة المتوسطة تراوحت أعمارهم الزمنية بين 12-15 عاماً بمتوسط (14.143)، وانحراف معياري (0.548)، ملتحقين بمدرسة المقداد بن الأسود بنين بمحافظة الجهراء بدولة الكويت، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية، وضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الذكاء الأخلاقي (إعداد الباحث)، وبرنامج إرشاد نفسي ديني لتنمية الذكاء الأخلاقي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة (إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الذكاء الأخلاقي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في  القياسين القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الأخلاقي لصالح القياس البعدي، بينما توصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الأخلاقي، كما تبين وجود حجم تأثير كبير لبرنامج الإرشاد النفسي الديني في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى المجموعة التجريبية، وقد أوصى الباحث باستخدام برنامج الإرشاد النفسي الديني المستخدم في الدراسة الحالية لتنمية الذكاء الأخلاقي لدى الطلاب.
الكلمات المفتاحية: برنامج إرشاد نفسي ديني، الذكاء الأخلاقي، تلاميذ المرحلة المتوسطة.
[Abstract]
The present research aimed to investigate the effectiveness of  a religious psychological counseling program on developing moral intelligence (empathy, conscience, self-control, respect, kindness, tolerance, and fair) in middle stage students in Kuwait. Sample consisted of (30) middle stage students aged 12-15 years (MA 14. 143, SD 0. 548) referred from Al - Miqdad Bin Al- Aswad Middle School for Boys, Al Jahra Governorate of Kuwait divided into two equivalent groups: Experimental and control. Study instruments implied a Scale of  Moral Intelligence  (prepared by the researcher) and a religious psychological counseling program (prepared by the researcher)  for developing moral intelligence in middle stage students in Kuwait. Results revealed statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post test on the Scale of Moral Intelligence in favor of the experimental group.  Results also revealed statistically significant differences between the mean ranks of the pre and post tests on the Scale of Moral Intelligence in favor of the post- test. Whereas results revealed  no statistically significant differences between the mean ranks of the post and follow up tests on the Scale of Moral Intelligence. Results showed high effect size of the religious psychological counseling program on developing moral intelligence of  the experimental group as well. The researcher recommended using the  religious psychological counseling program used in the present research for developing moral intelligence in middle stage students in Kuwait.  
Key Words: A Religious Psychological Counseling Program, Moral Intelligence, Middle Stage Students.

الكلمات الرئيسية