فعالية برنامج صن رايز (Son-Rise) في تحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد البسيط

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد البسيط، تكونت عينة البحث من (10) أطفال من ذوى اضطراب التوحد البسيط تراوحت أعمارهم الزمنية بين (6-12) عاماً، وتراوحت نسبة ذكائهم بين (65-75) درجة وفقاً لمقياس ستانفورد – بينية الصورة الخامسة (النسخة المعدلة) (عبد الموجود عبد السميع، 2017)، وممن حصلوا على مستوى بسيط لاضطراب التوحد على مقياس تقدير الذاتوية (إعداد: عبد الموجود عبد السميع، 2014)، وممن حصلوا على أقل الدرجات على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي (إعداد الباحثة) وذلك بمركز الدكتور أحمد عبد الله صبرة بمدينة المنصورة بمحافظة الدقهلية، واشتملت أدوات البحث على مقياس ستانفورد- بينيه الصورة الخامسة (النسخة المعدلة)، ومقياس تقدير الذاتوية، ومقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على مبادئ صن رايز (Son-Rise)  لتحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي (إعداد الباحثة)، وقد توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح القياس البعدي، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، كما أشارت النتائج إلى وجود حجم تأثير مرتفع لبرنامج صن رايز (Son-Rise)   في تحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى المجموعة التجريبية، ويوصى الباحث بضرورة استخدام صن رايز (Son-Rise)   للتدخل المبكر لتحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوى اضطراب التوحد.
 الكلمات المفتاحية: اضطراب التوحد، التواصل اللفظي وغير اللفظي، برنامج صن رايز (Son-Rise).
Abstract
The current research aimed to improve verbal and non-verbal communication in autistic children. Sample consisted of (10) autistic children (8 boys, 2 girls), aged between (6-12) years and IQ ranged (65-75) degree on Stanford- Binet Scale, fifth edition (Revised Version) (Abd-al Samie, 2017), autistic children with mild disorder on the Autism Rating Scale (Abd-al Samie, 2014), and who got the lowest scores on Verbal and Non-Verbal Communication Scale (validated by the researcher), at Dr. Ahmed Abd Allah Sabrah Center in Mansoura City, Dakahlia Governorate. Tools are: Stanford- Binet Scale, fifth edition (Revised Version), Autism Rating Scale, and Verbal/ Non-Verbal Communication Scale, and Sun-Rise Program (validated by the researcher). Results revealed statistically significant differences between the Scores mean ranks of the experimental and control groups in the post- test on the Verbal/ Non-Verbal Communication Scale in favor of the experimental group. There were statistically significant differences between scores mean ranks of the experimental group in the pre and post tests on verbal/ non-verbal communication Scale in favor of the posttest and there were no statistically significant differences between the scores mean ranks of the experimental group in the post and follow - up tests on Verbal and Non-Verbal Communication Scale. Results also showed high effect size of the Sun-Rise Program in improving verbal/ non-verbal communication in the experimental group. The researcher recommends early intervention using Sun-Rise Program with autistic children to improve their verbal and non-verbal communication.
Key Words: Autistic Children, Verbal/ Non-Verbal Communication, Sun-Rise Program.

الكلمات الرئيسية