فاعلية استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية التحصيل الدراسي والدافعية للتعلم في مقرر منهج رياض الأطفال لدى الطالبات تخصص رياض الأطفال بكلية التربية جامعة الكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الوقوف على فاعلية استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية مستوى التحصيل الدراسي والدافعية للتعلم في مقرر منهج رياض الأطفال لدى الطالبات تخصص رياض الأطفال بكلية التربية بجامعة الكويت. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي لأجل بناء الإطار الفكري المتعلق باستراتيجية الفصل المقلوب، وبناء الأدوات اللازمة للدراسة. كما استخدمت المنهج شبه التجريبي للوقوف على فاعلية الاستراتيجية في تنمية التحصيل والدافعية للتعلم. وقد قامت الباحثة بإعداد أدوات بحث تضمنت اختبار تحصيلي معرفي قبلي وبعدي، ومقياس دافعية التعلم، وتم التطبيق على عينة حجمها (32) طالبة من طالبات المستوى الثالث تخصص رياض الأطفال بالكلية من المسجلات في المقرر. وكشفت النتائج عن فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في التحصيل الدراسي وتنمية الدافعية للتعلم في مقرر منهج رياض الأطفال؛ حيث تبين وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات الطالبات في القياسين القبلي والبعدي للتحصيل الدراسي، وكذلك في مستوى الدافعية لتعلم المقرر لصالح متوسط درجات القياس البعدي.
الكلمات المفتاحية: الفصل المقلوب، الدافعية للتعلم، منهج رياض الأطفال.
Abstract
The study aimed to determine the effectiveness of the flipped classroom strategy in developing the level of academic achievement and motivation to learn in the curriculum course in kindergarten for female students majoring in kindergarten at the College of Education at Kuwait University. The study used the descriptive approach to build the intellectual framework related to the flipped classroom strategy and the necessary tools for the study. It also used the quasi-experimental method to determine the strategy's effectiveness in developing achievement and motivation to learn. The researcher prepared research tools that included a cognitive achievement test before and after and a learning motivation scale. They were applied to a sample size of (32) female students from the third level, specializing in kindergarten in the college, from those enrolled in the course. The results revealed the effectiveness of using the flipped classroom strategy in academic achievement and developing the motivation to learn in the curriculum course in kindergarten. The study found statistically significant differences between the mean scores of the students in the pre and post-measurements of academic achievement. As well as a difference in motivation levels to learn the course in favor of the average post-measurement scores.
Keywords: Flipped classroom, motivation to learn, kindergarten curriculum.

الكلمات الرئيسية