دراسة تحليلية لقيم المواطنة الرقمية في مواقع التواصل الاجتماعي لجامعة الملك عبدالعزيز (تويتر نموذجاً)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تعزيز جامعة الملك عبدالعزيز لأبعاد قيم المواطنة الرقمية لمحاورها الثلاثة: احترام النفس واحترام الآخرين، وتعليم النفس والتواصل مع الآخرين، وحماية النفس وحماية الآخرين من خلال مواقع التواصل الاجتماعي (تويتر)، والكشف عن قيم المواطنة الرقمية الأعلى تعزيزاً والأقل في مواقع التواصل الاجتماعي (تويتر) لجامعة الملك عبدالعزيز، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال تحليل المحتوى، وأعدَّ أداة لتحليل مواقع التواصل الاجتماعي للجامعة (تويتر) يتكون من ثلاثة محاور، ويحوي كل محور مجموعة من الأبعاد، ويندرج تحت كل بعد عدد من الفقرات التي تمثله، وتم تطبيقها على موقع التواصل الاجتماعي ( تويتر) للجامعة وبعض كلياتها وعمادة تقنية المعلومات، وكان من أبرز النتائج: حصول بعدين من أبعاد قيم المواطنة الرقمية على متوسطات هي الأكبر وبدرجة تعزيز عالية، في الترتيب الأول والثاني، وهما: بعد  الثقافة الرقمية في الدرجة الأولى بمتوسط حسابي (2.88)، وبعد الأمن الرقمي بمتوسط حسابي (2.44)، كما أشارت النتائج إلى حصول بعد واحد من أبعاد قيم المواطنة الرقمية على درجة تعزيز متوسطة في الترتيب الثالث، بمتوسط بلغ (2.37)، وهو بعد قواعد السلوك، وحصول خمسة أبعاد من أبعاد قيم المواطنة الرقمية على درجة تعزيز منخفضة في الترتيب بين الرابع إلى الثامن، وبمتوسط تراوح بين ( 0.8 -1.4)، وهي على الترتيب: التجارة الرقمية، الصحة والرفاهية الرقمية، الوصول الرقمي، القانون الرقمي، الحقوق والمسؤوليات الرقمية، بينما حصل بعد واحد من أبعاد قيم المواطنة الرقمية على درجة تعزيز منخفضة جداً، في الترتيب التاسع بمتوسط حسابي بلغ (0.7)، وهو بعد الاتصال الرقمي. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات في ضوء ما توصلت إليه من نتائج.
الكلمات المفتاحة: قيم، قيم المواطنة الرقمية، التواصل الاجتماعي.
 
An analytical study of The values of digital citizenship in the social networking platforms of King Abdul-Aziz University  (Twitter as a model)
Dr.Abdullah Bin Attiatallah Al-Ahmadi
Associate Professor of Pedagogy at the College of Educational Postgraduate Studies - King Abdul-Aziz University
Abstract:
This study aims to identify the degree to which King Abdul-Aziz University enhances the dimensions of digital citizenship values regarding its three axes: self-respect and respect for others, self-education and communication with others, and self-protection and protection of others through the social networking platforms (Twitter), and to reveal the highest and least enhanced digital citizenship values in the social networking platforms (Twitter) for King Abdul-Aziz University.
The researcher used the descriptive methodology through analyzing the content, and prepared a tool to analyze the social networking platforms of the university (Twitter) consisting of three axes, and each axis contains a set of dimensions, and under each dimension there is a number of phrases that represent it. Those phrases were applied on the social networking platform (Twitter) for the university and some of its faculties as well as the Deanship of Information Technology.
The study concluded a set of results, the most important of which are as follows: Two dimensions of digital citizenship values obtained averages that are the largest and with a high degree of enhancement, and came in the first and second place, they are: digital culture dimension which came first with an arithmetic mean (2.88), followed by digital security dimension with an arithmetic mean (2.44).
The results also indicated that one of the dimensions of digital citizenship values obtained a medium degree of enhancement and came in the third place, with an average of (2.37), which is the dimension of the rules of conduct, and that five dimensions of digital citizenship values obtained a low degree of enhancement in the order between the fourth to the eighth, with an average which ranged between 0.8 and1.4, they are as follows: digital commerce, digital health and well-being, digital access, digital law, and digital rights and responsibilities respectively, whereas one dimension of digital citizenship values obtained a very low degree of enhancement, and came in the ninth place with an arithmetic mean (0.7), which is the digital communication dimension.
The study also formulated a set of recommendations in light of its concluded findings.
Keywords: values, digital citizenship values, social communication.

الكلمات الرئيسية