فعالية تدريس وحدة مطورة من منهج العلوم في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى دراسة فعالية تدريس وحدة مطورة من منهج العلوم في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؛ وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي. لتحقيق أهداف البحث تم إعداد قائمة بمهارات القرن الحادي والعشرين التي يجب توافرها في منهج العلوم بالمرحلة الإعدادية، وتحليل محتوى منهج العلوم بالمرحلة الإعدادية لتعرف مدى تناوله مهارات القرن الحادي والعشرين، كما تم إعداد تصور مقترح لتضمين مهارات القرن الحادي والعشرين بمنهج العلوم بالمرحلة الإعدادية، وقامت الباحثة بإعداد دليل للمعلم وكراسة نشاط للتلميذ لوحدة الأرض والكون من الفصل الدراسي الثاني للصف الاول الإعدادي في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، وبناء اختبار مهارات القرن الحادي والعشرين، وتم تطبيق الاختبار على مجموعة البحث 120 من تلاميذ أربع مدارس للمرحلة الإعدادية في محافظه القاهرة عبارة عن (60 تلميذ وتلميذة) تمثل المجموعة التجريبية، وعدد (60 تلميذ وتلميذة) تمثل المجموعة الضابطة، وتم تطبيق اختبار مهارات القرن الحادي والعشرين بعد تدريس الوحدة المطورة  للمجموعة التجريبية للمقارنة بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي. وبعد التطبيق اسفرت النتائج عن فعالية تدريس الوحدة المطورة من منهج العلوم في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
الكلمات المفتاحية : منهج العلوم - مهارات القرن الحادي والعشرين - تلاميذ الصف الأول الإعدادي
Abstract
The current research objective is to study the effectiveness of teaching a developed unit of the science curriculum in developing the 21St century skills for first year preparatory students; The descriptive analytical approach and the experimental approach were used. To achieve the research objectives, a list of the twenty-first century skills that must be included in the science curriculum in the preparatory stage was prepared, and the content of the science curriculum in the preparatory stage was analyzed to know the extent to which it included the skills of the twenty-first century, A proposed conception of science curricula at the preparatory stage was also prepared and the researcher prepared, A teacher's guide and a student's activity notebook for the unit of the earth and the universe from the second semester of the first year of middle school in the light of the skills of the twenty-first century, and building a test of skills of the twenty-first century. The test was applied to the research group 120 students from four schools in the preparatory stage in Cairo governorate, consists of (60 students) representing the experimental group, and (60 students) representing the control group. The twenty-first century skills test was applied after teaching the developed unit to the experimental group to compare between the pre and post application. After the application, the results revealed the effectiveness of teaching the developed unit of the science curriculum in developing the skills of the twenty-first century skills for first year preparatory students.
Keywords: Science curriculum - 21st century skills - first year middle school students

الكلمات الرئيسية