واقع ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية لأبعاد القيادة الريادية دراسة ميدانية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية لأبعاد القيادة الريادية، ولتحقيق أهداف البحث فقد تم استخدام المنهج الوصفي، على عينة قوامها (350) معلم، و(50) مدير من معلمي ومديري مدارس التعليم الثانوي العام.
وقد توصلت الدراسة الى العديد من النتائج منها: أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام لأبعاد القيادة الريادية جاءت متوسطة، وقد جاء بالترتيب بعد (الإبداع) بدرجة كبيرة، وتبعه في الترتيب الثاني بعد (الاستباقية) بدرجة متوسطة، واحتل الترتيب الثالث بعد (الرؤية) بدرجة متوسطة، أما الترتيب الرابع والأخير فقد جاء بعد (المخاطرة) بدرجة متوسطة. ووجدت فروق بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول واقع ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام لأبعاد القيادة الريادية لصالح الإناث مقارنة بالذكور، ولصالح المديرين إجمالا مقارنة بالمعلمين.
وأوصت الدراسة بالعديد من الدراسات منها: عقد الندوات والدورات التدريبية، توفير غطاء مادي وفير للقيام بالعملية التعليمية بالشكل المنشود، إقامة اختبارات للمرشحين لدور المدير قبل ترقيتهم لذلك الدور، توفير مساحة كافية من الاستقلالية لدى مدير المدرسة.
Abstract:
The current research aims to identify the reality of the practice of general secondary school principals in Dakahlia Governorate in the dimensions of entrepreneurial leadership, and to achieve the objectives of the research, the descriptive approach was used, on a sample of (350) teachers, and (50) principals of teachers and principals of general secondary schools.
The study reached several conclusions, including: The degree to which general secondar school principals exercise leadership dimensions is moderate, it came in order after (creativity) to a large degree, followed by it in the second order after (proactive) to a medium degree, and occupied the third position after (vision) to a medium degree, The fourth and final ranking was after (risk) moderately. Differences were found between the average responses of sample members on the reality that general secondary school principals exercised leadership dimensions in favour of females as compared to males, and in favour of principals as a whole as compared to teachers.
The study recommended several studies, including: Holding seminars and training courses, providing ample material cover for conducting the educational process as intended, testing candidates for the principal role before they are promoted, and providing sufficient autonomy for the principal.

الكلمات الرئيسية