فعالية برنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية في خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية في خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة، تكونت عينة الدراسة من (14) طفلاً من الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة بمدرسة التربية الفكرية بمدينة المنصورة بمحافظة الدقهلية تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية، وضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط (فوقيه راضي، 2012)، وبرنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية لخفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لصالح المجموعة الضابطة، كما توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في  القياسين القبلي والبعدي على مقياس اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لصالح القياس القبلي، بينما توصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط، كما تبين وجود حجم تأثير كبير لبرنامج الأنشطة الفنية في خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى المجموعة التجريبية، وقد أوصت الباحثة باستخدام برنامج الأنشطة الفنية المستخدم في الدراسة الحالية لخفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة.
الكلمات المفتاحية: برنامج الأنشطة الفنية، اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط، الإعاقة العقلية البسيطة.
Abstract
The present research aimed to investigate the effectiveness of  a training program based on artistic activities on reducing symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in children with mild intellectual handicap. Sample consisted of (14) children with mild intellectual handicap  referred from School of Intellectual Education,  Mansoura City in Dakahlia Governorate divided into two equivalent groups: Experimental and control. Study instruments implied a Scale of  symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Radi, 2012) and a training program based on artistic activities for reducing symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in children with mild intellectual handicap (prepared by the researcher). Results revealed statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post test on the Scale of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in favor of the control group.  Results also revealed statistically significant differences between the mean ranks of the pre and post tests on the Scale of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in favor of the pretest. Whereas results revealed  no statistically significant differences between the mean ranks of the post and follow up test on the Scale of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Results showed high effect size of the training program based on artistic activities on reducing symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder of  the experimental group as well. The researcher recommended using the artistic activities program used in the present research for reducing symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in children with mild intellectual handicap.  
Key Words: Artistic Activities Program, Attention Deficit Hyper activity Disorder, mild intellectual handicap.

الكلمات الرئيسية