فعالية برنامج إرشادي لتحسين قوة الأنا لدى طالبات المرحلة الثانوية المصابات بالسكري

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية الي التحقق من فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين قوة الأنا لدى طالبات المرحلة الثانوية،  المصابات بالسكري، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من(16) طالبة من مريضات السكري في المرحلة الثانوية، تراوحت أعمارهن من (15-18) عاماً، تم تقسيمهن عشوائياً الي مجموعتين ضابطة تشمل(8) طالبات لم تتلق البرنامج، ومجموعة تجريبية تشمل(8) تلقت البرنامج المعرفي السلوكي، تكونت أدوات الدراسة من مقياس قوة الأنا ، والبرنامج المعرفي السلوكي وجميعهم من(إعداد الباحثة)، وإستخدمت الباحثة إختبار مان ويتنيMann-Whitney test  للمجموعات الصغيرة المستقلة، وإختبار ويلكوكسون لإشارة الرتبWilcoxon signed Ranks test  للمجموعات الصغيرة المرتبطة للتحقق من فروض الدراسة، ومربع  إيتا  Eta-Squared لحساب قوة تأثير البرنامج.
وتوصلت النتائج الي فعالية البرنامج المعرفي السلوكي في تحسين قوة الأنا لدى طالبات المرحلة الثانوية المصابات بالسكري.
الكلمات المفتاحية: برنامج معرفي سلوكي، قوة الأنا، مرض السكري.
Abstract
Current  study aims to verify the effectiveness of a cognitive- behavioral program to improve ego for female students in high secondary schools with diabetes , The main study sample consisted of(16) female students with diabetes in high secondary schools and their ages ranged from(15-18) years, They were randomly divided into two groups man a control group that includes(8) female students who did not receive the program, and experimental group that includes(8) female students who received the cognitive-behavioral program.
The study instruments consisted of ego strength scale and the cognitive-behavioral program all of it prepared (by the researcher).
The researcher used the Mann-Whitney test for independent small groups and Wilcoxon signed Ranks  test for small related groups to verify hypotheses, and Eta-squared coefficient square( Eta-squared   ) to calculate the effect of force of the program.
The results showed  the effectiveness of  the cognitive –behavioral  program in improving ego strength for female  students in high secondary school with diabete.
Key words: cognitive-behavioral program, Ego strength, Diabetes Mellitus

الكلمات الرئيسية