برنامج قائم على أنشطة منتسوري لتنمية الانتباه للمتأخرين دراسيا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على أنشطة منتسوري لتحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (10) تلاميذ من تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (10-12) سنة، وتم استخدام اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لـ "Raven" للأطفال والكبار (5.5- 68.4 سنة) (إعداد- تعديل وتقنين أ.د. عماد أحمد حسن علي)، ومقياس التأخر الدراسي لتلاميذ المرحلة الابتدائية (إعداد/ الباحثة)، ومقياس انتباه تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا (إعداد/ الباحثة)، بالإضافة إلى البرنامج التدريبي القائم على أنشطة منتسوري لتحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات التلاميذ في القياسين القبلي والبعدي لمقياس الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات التلاميذ في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيا
Abstract
The study aimed to verify the effectiveness of a training program based on Montessori activities to improve attention among educationally -retarded primary school students, depending on the experimental method. The study sample consisted of (10) primary stage students who were educationally-retarded, with ages ranging between (10-12) years. The "Raven" colored progressive matrices test was used for children and adults (5.5-68.4 years old) (prepared - modified and standardized by Prof. Emad Ahmed Hassan Ali). The study also used the academic retardation scale for primary school students (prepared by the researcher), and the attention scale for educationally-retarded primary school students (prepared by the researcher) in addition to the training program based on Montessori activities to improve attention among educationally-retarded primary school students. The results indicated that there were statistically significant differences between the average grades of students in the pre and post measurements of the attention scale among educationally-retarded primary school students in favor of the post measurement. The study also reached the absence of statistically significant differences between the mean scores of students in the two post and follow-up measurements of the attention scale among educationally-retarded primary school students.

الكلمات الرئيسية