فاعلية إستراتيجية (DLTA) في تنمية مهارات الاستماع لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في اللغة الإنجليزية."

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث إلى قياس فاعلية إستراتيجية (DLTA) في تنمية مهارة فهم الأفكار ومهارة إدراك هدف المتحدث ومهارة تلخيص الأفكار المطروحة واعتمد على المنهج شبه التجريبي، واستخدم التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين: التجريبية والضابطة؛ واشتملت عينة البحث التجريبية على (44) طالبة، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين: إحداهما ضابطة تكونت من (22) طالبة، وأخرى تجريبية تكونت من (22) طالبة واشتملت ادوات البحث على قائمة بمهارات الاستماع المناسبة لطالبات الصف الثالث المتوسط واختبار في مهارات الاستماع من مقرر اللغة الإنجليزية، ودليل المعلمة لتدريس مهارات الاستماع في الوحدات المقترحة وفقًا لإستراتيجية (DLTA).  توصل البحث إلى أن تعليم اللغة الإنجليزية كلغة ثانية به ضعف وقصور في مهارات الاستماع لدى طالبات الصف الثالث متوسط، ويتجلى ذلك بوضوح في كثير من المواقف اللغوية التي يعجز الطالبات فيها عن تعرف المسموع أو فهمهن له، هذا فضلًا عن نقدهن للمسموع، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥a) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارة فهم الأفكار ومهارة إدراك هدف المتحدث ومهارة تلخيص الأفكار المطروحة ومهارات الاستماع لصالح المجموعة التجريبية التي تدرس باستخدام إستراتيجية الاستماع الموجه (DLTA)، وقد أوصى البحث بتوفير البيئة المناسبة لاستخدام إستراتيجية الاستماع الموجه (DLTA)، تدريب المعلمين على كيفية استخدام إستراتيجية الاستماع الموجه (DLTA) داخل حجرة الدراسة، ضرورة عقد برامج تدريب للمعلمين لعلى كيفية تطبيق إستراتيجية الاستماع الموجه (DLTA) داخل وخارج الفصل، وعقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي ومعلمات المرحلة المتوسطة لتعريفهم بإستراتيجية الاستماع الموجه (DLTA) وكيفية تنفيذها.
الكلمات المفتاحية: إستراتيجية (DLTA) - مهارات الاستماع - طالبات الصف الثالث متوسط
Abstract
The research aimed to measure the effectiveness of the DLTA strategy in developing the skill of understanding ideas, the skill of perceiving the speaker's goal, and the skill of summarizing the proposed ideas. It relied on the quasi-experimental approach, and used the quasi-experimental design with two groups: experimental and control; The experimental research sample included (44) female students, and they were divided into two groups: one of them was a control group that consisted of (22) female students, and the other experimental group consisted of (22) female students. The English language, and the teacher’s guide for teaching listening skills in the proposed unit according to the DLTA strategy.
 The research concluded that teaching English as a second language has weakness and shortcomings in listening skills for third grade students, and this is clearly evident in many language situations in which the students are unable to You know the audio or their understanding of it, in addition to their criticism of the audio. And there was a statistically significant difference at the significance level (≥a 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application to test the skill of understanding ideas, the skill of perceiving the speaker's goal, the skill of summarizing the proposed ideas, and listening skills in favor of the experimental group that studies using the directed listening strategy DLTA.
The research recommended providing the appropriate environment for using DLTA directed listening strategy. Training teachers on how to use DLTA in the classroom. The necessity of holding training programs for teachers on how to implement the DLTA strategy in and out of the classroom. And holding training courses and workshops for middle school teachers to familiarize them with the DLTA directed listening strategy and how to implement it.
Keywords: DLTA strategy - listening skills - third grade average female students.

الكلمات الرئيسية