درجة استخدام طلبة جامعة أم القرى لبعض منصات التعلم الإلکترونية مفتوحة المصدر

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

مستخلص الدراسة:
هدفَت الدراسة الحالية إلى التَعرُّف على درجة استخدام طلبة جامعة أم القرى لبعض منصات التعلم الإلکترونية مفتوحة المصدر. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، وطُبقت على عينة عشوائية مکونة من (700) طالب وطالبة بجامعة أم القرى بجميع فروعها، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة إلکترونية لجمع البيانات، وتوصلت أهم نتائج الدراسة إلى أن درجة استخدام طلبة جامعة أم القرى للمنصات الإلکترونية مفتوحة المصدر جاءت بدرجة متوسطة، إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة a 0.05)) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول درجة استخدام المنصات الإلکترونية مفتوحة المصدر تعزى إلى متغير( الجنس، المرحلة الدراسية، التخصص)، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدّة توصيات من أهمها: ضرورة حث الطلبة وتوجيههم لتوظيف منصات التعلم المختلفة في تعلمهم الکاديمي وتنمية قدراتهم المختلفة.
الکلمات المفتاحية: منصات التعلم الإلکترونية، بيئات التعلم الإلکترونية.
Abstract
This study aimed to identify the degree of students use of open-source e-learning platforms at Umm Al-Qura University. In order to achieve this goal, the study employed the descriptive survey method, which was applied to a random sample of (700) students at Umm Al-Qura University and all its branches, the data gathering tool was electronic questionnaire, the most important results of the study were that; the degree of Umm Al-Qura University students' usage of open source electronic platforms was average, in addition to the absence of statistically significant differences at (a ≤ 0.05) level between the response averages of the study sample about the degree of using open source electronic platforms due to the variables (gender, school stage, major). In light of these results, the study recommended several recommendations, the most important of which are: the need of urging and directing students to employ different learning platforms in their academic learning such as open sourse electronic platforms to develop their different abilities.
Keywords: Open-source e-learning platform, electronic learning environments

الكلمات الرئيسية