معايير اختيار القيادات الأکاديمية بالجامعات السعودية في ضوء رؤية المملکة "2030" دراسة تحليلية"

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
  هدفت الدراسة التعرف على الأسس النظرية لمعايير اختيار القيادات الأکاديمية بالجامعات. والتعرف على بعض الخبرات العالمية في مجال معايير اختيار القيادات الأکاديمية بالجامعات. والتعرف على واقع معايير اختيار القيادات الأکاديمية بالجامعات السعودية في ضوء رؤية المملکة 2030. واستعراض آليات تطوير معايير اختيار القيادات الأکاديمية بالجامعات السعودية. واقتصرت الدراسة على الجامعات السعودية، في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (1442-1443هـ). اتبعت الدراسة المنهج الوصفي لمناسبته لأغراض الدراسة. وکانت أبرز النتائج التي تم التوصل إليها أن هناک قصورًا في معايير تعيين القيادات، ينتج عنه قصورًا في إمکانات الموارد البشرية ومنهم القادة في الجامعات، وينتج عن ذلک قصورًا في فعالية عمليات تقويم الأداء، لذا يجب على الجامعات أن تهتم بمعايير ترشيح واختيار وتعيين القادة وتطوير أدائهم، من أجل تحقيق أداء عال. وقد اقترحت الدراسة عدد من السبل للتغلب على تحدي القصور في معايير تعيين القادة. واستعرضت الدراسة عدد من الخبرات العالمية المطبقة لآليات اختيار وتقييم وتدريب القادة الأکاديميين في الجامعات لتحقيق متطلبات عمليات تقويم الأداء.
الکلمات المفتاحية: معايير ترشيح القيادات الأکاديمية. عمليات تقويم الأداء. الجامعات السعودية.
Abstract:
This study aimed to identify four main aspects of the criteria for selecting academic leaders in universities: (1) the theoretical foundations manifesting this criteria, (2) the criteria for selecting academic leaders in some global universities, (3) its underlying principles in the universities of Saudi Arabia in light of the Kingdom’s 2030 vision, and (4) the reviewing mechanisms for its development in Saudi universities. The study was limited to Saudi universities in the second semester of the academic year (1442-1443 AH). The descriptive approach was followed due to its suitability for the purposes of the study. It was concluded that there are shortcomings in the criteria for appointing leaders, resulting in inadequacies in the capabilities of human resources, including leaders in universities. This, in return, affected the quality of performance evaluation processes. In order to achieve a high quality of performance, the study presented some suggestions for overcoming the shortcomings in the criteria for appointing leaders. Furthermore, it reviewed a number of practical global experiences on the mechanisms of selecting, evaluating, and training academic leaders in universities in order to meet the requirements of performance evaluation processes.
Keywords: Criteria for selecting academic leaders. Operations of performance evaluations. Saudi universities.

الكلمات الرئيسية