متطلبات البيئة التعليمية الرقمية لتفعيل التعليم الإلکتروني من وجهة نظر طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة إلى تعرف أهم المتطلبات الواجب توافرها في البيئة التعليمية الرقمية لأجل تفعيل منظومة التعليم الإلکتروني في کلية التربية الأساسية بدولة الکويت من وجهة نظر الطلبة. وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث استخدمت إحدى أدواته وهي الاستبانة، التي أعدت خصيصا للدراسة الحالية. وقد تکونت من (47) عبارة وزعت على (4) محاور هي: المتطلبات المتعلقة بالبيئة الفيزيقية، والمتطلبات المتعلقة بالمنهج، المتطلبات المتعلقة بعضو هيئة التدريس، والمتطلبات المتعلقة بالطالب؛ وقد تم تطبيقها على عينة عشوائية من الطلبة الدارسين في تخصص تکنولوجيا التعليم بکلية التربية الأساسية بدولة الکويت حجمها(196) طالبًا وطالبة. وقد کشفت النتائج عن أن أفراد العينة يرون أهمية بدرجة کبيرة لتوفير مجموعة المتطلبات التي تضمنتها الاستبانة. کما کشفت النتائج عن عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد العينة حول تقديراتهم لأهمية توفير متطلبات البيئة الرقمية لتفعيل التعليم الإلکتروني يعزى لمتغير الجنس (ذکر/أنثى).
الکلمات المفتاحية: التعليم الإلکتروني – البيئة التعليمية– متطلبات البيئة التعليمية الرقمية.
 
Abstract
The study aimed to identify the most important requirements that must be met in the digital educational environment in order to activate the e-learning system in the College of Basic Education in the State of Kuwait from the students' point of view. The descriptive analytical method was used, as one of its tools was used, which is the questionnaire, which was specially prepared for the current study. It consisted of (47) statements distributed into (4) axes: requirements related to the physical environment, requirements related to the curriculum, requirements related to a faculty member, and requirements related to the student; It was applied to a random sample of students studying in the educational technology major at the College of Basic Education in the State of Kuwait, with a size of (196) male and female students. The results revealed that the sample members see great importance in providing the set of requirements included in the tool. The results also revealed the absence of a statistically significant difference between the average scores of the sample members about their estimates of the importance of the digital environment requirements for activating e-learning due to the gender variable (male/female(.
Keywords: e-learning - educational environment - requirements of the digital educational environment.

الكلمات الرئيسية