برنامج ارشادى لتحسين الصلابة النفسية لدى طلاب الجامعة المنهکين نفسياً

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدفت الدراسةمعرفة فعالية برنامج ارشادى  لتحسين الصلابة النفسية  لدى طلاب الجامعة المنهکين نفسياً ، واکتشاف مدى استمرار أثر الإرشادى  لتحسين الصلابة النفسية  لدى طلاب الجامعة المنهکين نفسياً   وذلک بعد فترة شهر من التطبيق ، وتکونتعينة الدراسةمن(24) طالب وطالبة تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية (ن=12) ومجموعة ضابطة (ن=12) ، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية لتحقيق أهدفها  مقياس المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي ، مقياس الصلابة النفسية ،  مقياس الإنهاک النفسي ، البرنامج الإرشادى، وقد أسفرت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى على مقياس الصلابة النفسية لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في الصلابة النفسية   قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدى ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياس الصلابة النفسية في القياسين البعدى والتتبعى.
Abstract
The study aimed to know the effectiveness of a counseling program to improve psychological toughness among psychologically exhausted university students, and to discover the extent of the effect of counseling to improve psychological toughness among psychologically exhausted university students, after a month of application. The study sample consisted of (24) male and female students who were randomly divided into two groups. An experimental group (n = 12) and a control group (n = 12), and the study used the following tools to achieve its objectives: the socioeconomic and cultural level scale, psychological hardness scale, psychological exhaustion scale, and counseling program. The experimental and control groups in the post measurement on the psychological hardness scale in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in psychological hardness before and after applying the program in favor of the post measurement, and there are no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores on the psychological hardness scale In both dimensional and tracking measurements.

الكلمات الرئيسية