التوقعات الوالدية المدرکة وعلاقتها بفعالية الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بحث العلاقة  بين التوقعات الوالدية المدرکةو فعالية الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية, وتکونت عينة الدراسة من (341) طالباً وطالبة بواقع (191) أنثى و (150) من الذکور من المرحلة الثانوية بالصف الأول والثانى والثالث الثانوى من مدارس ومعاهد محافظة الدقهلية, تتراوح أعمارهم من (15-17) عاماً بمتوسط عمر زمنى قدرة ( 15.73) سنة, وإنحراف معيارى قدرة ( 692.), واشتملت أدوات الدراسة على مقياس التوقعات الوالدية المدرکة من إعداد الباحثة, ومقياس فعالية الذات من إعداد الباحثة , واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: معامل الإرتباط البسيط لبيرسون, اختبار ت لدلالة الفروق بين المتوسطات المستقلة, اختبار تحليل التباين, تحليل الإنحدار الخطى المتدرج, باستخدام برنامج (spss ),أشارت أهم نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التوقعات الوالدية المدرکة وفعالية الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية, توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مرتفعى فعالية الذات ومنخفضى فعالية الذات فى التوقعات الوالدية المدرکة لصالح مرتفعى الفعالية, توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث فى کلا من التوقعات الوالدية المدرکة, وفعالية الذات لصالح الإناث,. وقد قدمت الباحثة بناءاً على ما توصلت إليه من نتائج عدد من التوصيات والمقترحات بدراسات مستقبلية.
الکلمات المفتاحية: - التوقعات الوالدية المدرکة – فعالية الذات- طلاب المرحلة الثانوية.
Abstract
The main purpose of the study aimed to identify the relationship between perceived parental expectations and Self-efficacy among Secondary School Students. The study sample consisted of (N= 341) students in the secondary stage (191 females and 150 males) from the first, second and third grade of secondary schools and institutes in the province of Al-Dakhlayah, aged between 15-17 years at an average age of( 15.73) years, and a standard deviation of capacity( .692) years . In order to collect data and test the study variables several tools were used. perceived parental expectations prepared by the researcher, Self-Efficacy prepared by the researcher. The researcher used the following statistical methods: Pearson correlation coefficient, T test of independent samples , variance analysis test , Multiple regression analysis, Through multiple statistical processors by using (SPSS) ), researcher reached the following results :  there is significant relationship between perceived parental expectations and Self- Efficacy among secondary school students, There are statistically significant differences between high self-efficacy and low self-efficacy in perceived parental expectations in favor of high effectiveness,  There are statistically significant differences between males and females in perceived parental expectations, and self-efficacy in favor of females.
Keywords: perceived Parental Expectations - Self-Efficacy- secondary school 

الكلمات الرئيسية