فعالية برنامج قائم على نظرية العقل في خفض الإلکسيثميا لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث التعرف على فعالية برنامج قائم على التدريب على المهارات الخاصة بنظرية العقل( فهم المشاعر- فهم أخذ المنظور- اللعب التمثيلي) لخفض مستوي الإلکسيثميا والمتمثلة في ( صعوبة وصف المشاعر- صعوبة تحديد المشاعر- التفکير الموجه خارجياً) لدى ذوي اضطراب التوحد, وتکونت عينة الدراسة من (12) من أطفال ذوي اضطراب التوحد بمراکز تأهيل ذوي الإحتياجات الخاصة ممن تتراوح أعمارهم ما بين (6-14) عاماً ومعامل الذکاء لديهم يتراوح ما بين (55-80) ودرجة التوحد مابين البسيط إلى المتوسط, واللذين حصلوا على درجات مرتفعة على مقياس الإلکسيثميا, وتم تقسيمهم إلى (6) أفراد کمجموعة تجريبية, و(6) کمجموعة ضابطة, بمراکز تأهيل ذوي الإحتياجات الخاصة( مرکز الدلتا- المرکز الدولي- مرکز زمزم- مرکز التدخل المبکر- مرکز إرادة) بالمنصورة والسنبلاوين بمحافظة الدقهلية, وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المستوي الإجتماعي/ الإقتصادي( إعداد/ عبد العزيز السيد الشخص, 2013), وإختبار بينيه للذکاء الصورة الخامسة, ومقياس تورنتو للإلکسيثميا (TAS-20) تقنين الباحثة, ومقياس جيليام لتشخيص التوحد (إعداد/  محمد السيد عبد الرحمن, ومني خليفة على حسن), والبرنامج القائم على نظرية مهارات العقل( إعداد/ الباحثة), وإستخدمت الباحثة في تحليل البيانات اختبار مان وتني Mann- Whitney Test  للمجموعات المستقلة, واختبار ويلکوکسن – إشارة الرب Wilcoxon – Signed Ranks Test للمجموعات المرتبطة, وإنتهت الدراسة إلى فعالية البرنامج المستخدم في تنمية المهارات الخاصة بنظرية العقل, وبالتالي خفض مستوي الإلکسيثميا لدى أفراد المجموعة التجريبية ذوي اضطراب التوحد.
الکلمات المفتاحية: نظرية العقل- الإلکسيثميا- اضطراب التوحد.
Abstract
This study aims to identify the effectiveness of a program based on training on skills related to theory of mind (understanding feelings - understanding perspective taking - representational play) to reduce the level of alexithymia represented in (difficulty describing feelings - difficulty identifying feelings - externally oriented thinking) among children with autism disorder. The study sample consisted of (12) children with autism from rehabilitation centers for people with special needs, who ages ranged between (6-14) years old, with IQ (55-80), and the degree of autism ranges from mild to moderate, and  who have obtained high degrees on the alexithymia scale, , and they were divided into (6) individuals as an experimental group, and (6) as a control group, who are enrolled in rehabilitation centers for people with special needs (Delta Center - International Center - Zamzam Center - Early Intervention Center - Irada Center) in Mansoura and Senbellawein in Dakahlia Governorate. The study instruments were represented in the social/economic level scale (prepared by Abdel Aziz Al-Sayed Al-Khass, 2013), Stanford-Binet Intelligence Scale – 5th Edition, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) which the researcher checking the spectrometric properties, Gilliam Scale for diagnosing autism (prepared by Mohammed El-Sayed Abdul Rahman, Mona Khalifa Ali Hassan), and the program based on the theory of mind skills (prepared by the researcher), and the researcher used the Mann-Whitney test for independent small groups and the Wilcoxon Signed Ranks test for small related groups to analyzing the data. The study concluded with the effectiveness of the program used in developing skills related to the theory of mind, thus reducing the level of alexithymia among the experimental group with autism.
Key Words: theory of mind - alexithymia –autism disorder.

الكلمات الرئيسية