تصور مقترح لکفايات إعداد معلم التربية الإسلامية وفق أنموذج تيباک TPACK

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقديم تصور مقترح لکفايات إعداد معلم التربية الإسلامية وفق أنموذج تيباک TPACK، وبناءً على أسئلة الدراسة وأهدافها اختار الباحث المنهج الوصفي، والذي تضمن تقديم التصور المقترح الذي يحتوي على أداة عبارة عن قائمة کفايات إعداد معلم التربية الإسلامية في المملکة العربية السعودية وفق الأنموذج، مکونة من سبع (7) محاور، فيها تسع وأربعون (49) بنداً، واعتمد التصور المقترح على فلسفة عامة، وأهداف لبرنامج الإعداد، وأسس ينطلق منها البرنامج، وجوانب ثلاثة للإعداد، واختتم البحث بتقديم توصيات عملية ومقترحات بحثية.
الکلمات المفتاحية : کفايات إعداد معلم التربية الإسلامية، أنموذج تيباک.
Abstract:
   The objective of the current research is to present a proposed concept for the preparation of the Islamic Education Teacher in accordance with the TEPAC model. Based on the study's questions and objectives, the researcher has chosen the descriptive approach, which included the presentation of the proposed concept containing a tool consisting of a list of the competencies to prepare the Islamic Education Teacher in Saudi Arabia in accordance with the model. (7) themes, with forty-nine (49) items, the proposed concept was based on a general philosophy, the objectives of the preparation programme, the basis for the programme, and three aspects of the preparation. The research concluded with practical recommendations and research proposals.                                                                                                
Keywords: competencies to prepare a teacher of Islamic education, model TPACK.                                                                      

الكلمات الرئيسية