تصميم بيئة تدريب من بعد قائمة على الکتاب الذکي لتنمية مهارات صيانة شبکات الکمبيوتر لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات صيانة شبکات الکمبيوتر لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم من خلال تصميم بيئة تدريب من بعد قائمة على الکتاب الذکي والتحقق من فاعليتها في تنمية تلک المهارات. ولتحقيق ذلک قامت الباحثة بإعداد أدوات البحث والمتمثلة في: قائمة بمهارات صيانة شبکات الکمبيوتر المطلوب تنميتها لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم، قائمة بمعايير تصميم بيئة تدريب من بعد قائمة على الکتاب الذکي، اختبار معرفي، وبطاقة ملاحظة. واتبعت الباحثة منهج البحث الوصفي لإعداد الإطار النظري للبحث، بينما اتبعت المنهج التجريبي للتحقق من فاعلية بيئة تدريب من بعد قائمة على الکتاب الذکي في تنمية مهارات صيانة شبکات الکمبيوتر لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم. واستخدمت الباحثة في تصميم بيئة تدريب من بعد قائمة على الکتاب الذکي نموذج محمد عطية خميس للتصميم التعليمي (2003)، کما اتبعت التصميم شبه التجريبي ذى المجموعة التجريبية الواحدة مع القياس القبلي والبعدي، وتم تطبيق المعالجة التجريبية على عينة عشوائية من أخصائي تکنولوجيا التعليم بمحافظة دمياط عددها(30) فردا. وبتحليل البيانات إحصائيًا توصلت الباحثة إلى عدد من النتائج تمثلت في وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لأداتي البحث لصالح التطبيق البعدي. کما حققت بيئة تدريب من بعد قائمة الکتاب الذکي فاعلية في تنمية مهارات صيانة شبکات الکمبيوتر لدى أفرادعينة البحث.
الکلمات المفتاحية: بيئة تدريب من بعد- الکتاب الذکي – أخصائي تکنولوجيا التعليم.
Abstract
The aim of the current research is to develop the computer network maintenance skills among educational technology specialists by designing a distance training environment based on a smart book, and to verify its effectiveness in developing these skills. To achieve that, the researcher prepared a list of computer network maintenance skills we hope to develop among educational technology specialists, a list of criteria and standards of designing a distance training environment based on a smart book, a cognitive test and a check card list. The researcher followed the descriptive research method to prepare the theoretical framework of the research, while she followed the experimental method to verify the effectiveness of a distance training environment based on a smart book in developing the computer network maintenance skills among the educational technology specialist. In designing a distance training environment based on a smart book, the researcher used the Muhammad Attia Khamis model of instructional design (2003). She also followed the semi-experimental design with one experimental group with pre/post measurement, and the experimental treatment was applied to a random sample of (30) of educational technology specialists in Damietta Governorate. By analyzing the data statistically, the researcher reached a number of results represented in the presence of a statistically significant difference at the level of ≤ 0.05 between the mean scores of the research sample members in the pre and post application of the two research tools in favor of the post application. The effectiveness of distance training environment based on a smart book to develop computer network maintenance skills among educational technology specialists.
Keywords: Distance Training Environment - Smart Book - Educational Technology Specialist.

الكلمات الرئيسية