معوقات التنمية المهنية الذاتية لدى معلم اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية ومتطلبات تحقيقها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن معوقات تحقيق التنمية المهنية الذاتية لمعلمي اللغة الإنجليزية ومتطلبات تحقيقها. ولتحقيق هذا الهدف, استخدمت الباحثة المنهج الوصفي, وقامت بتطبيق استبانة على عينة عشوائية قوامها 205 معلم من معلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية بمحافظة الدقهلية. وتوصلت الباحثة إلى أن من أهم المعوقات التي تواجه معلمي اللغة الإنجليزية هي: کثرة الأعباء المهنية کمعلم للغة الإنجليزية بالتعليم الثانوي, وتعددمسؤوليات المعلم الاجتماعية والأسرية. ومن أهم المتطلبات الي يحتاجها المعلم لتنمية ذاته مهنياً, هي: توعيه المعلمين بکفايات وأساليب التنمية المهنية الذاتية, وتحقيق مستوى جيد في تدريس اللغة الإنجليزية.
Abstract
This research aimed to reveal the obstacles facing English language teachers to achieve professional self-development and the requirements to achieve them. To achieve this goal, the researcher used the descriptive approach, and applied a questionnaire to a random sample of 205 English language teachers at the secondary level in Dakahlia Governorate. The researcher concluded that: the most important obstacles facing English language teachers to achieve professional self-development are: The large number of job burdens as a teacher of English in secondary education, and the multiplicity of social and family responsibilities of the teacher. The most important requirements are: Awareness of teachers about the competencies and methods of self-professional development to achieve international professionalism, and to achieve a good level in English language teaching

الكلمات الرئيسية