أبنية الجموع ودلالاتها في شعر أحمد شوقي في الطفل

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
تناول هذا البحث عددًا من ظواهر اللغة الصرفية، وذلک بالتطبيق على عدد من قصائد الطفل عند علم من أعلام الشعر العربي في العصر الحديث، وهو الشاعر أحمد شوقي، فکان عنوان البحث "أبنية الجموع ودلالاتها في شعر أحمد شوقي في الطفل ".
وتَمَثَّل هذا البحث في خمسة مباحث، هم:
 ـ المبحث الأول: جمع التکسير.
 ـ المبحث الثاني: جمع السلامة.
 ـ المبحث الثالث: اسم الجمع.
 ـ المبحث الرابع: اسم الجنس الجمعي.
 ـ المبحث الخامس: اسم الجنس الإفرادي.
 وخَلُص هذا البحث إلى جملة من النتائج أوجزها في الأتي:
1ـ الاصطلاح على ضابط (القِلَّة) في دلالة أبنية جموع التکسير؛ لم يکن بالأمر الذي يُطابق الواقع اللغوي في استعمال العرب لها، فلم يوظف شوقي أبنية جموع التکسير لما وُضعت له من قِبل الصرفيين العرب؛ فغالبًا ما کان يستعملها ويقصد بها الکثرة لا القلة؛ فقصد بأفْعُل الکثرة في (أَنْفُس)، وقصد بأَفْعَال الکثرة في (أحوال، وأعداء)، وقصد بِأَفْعِلَة الکثرة في (أفئدة)، وهذه الأبنية قد وضعها الصرفيون العرب للقلة لا للکثرة.
3ـ جمع التکسير کان هو الجمع الأکثر ورودًا في شعر شوقي في الطفل، وذلک لقلة الضوابط فيه مقارنة بجمعي السلامة، وهذا قد أفسح المجال أمام الشاعر للتنويع في اختيار مفرداته.
4ـ ليس هناک ضابط في تعيين اصطلاح اسم الجنس (الفردي، أو الجمعي) فقد اختلف اللغويون حول طبيعته، بل وقد أنکر بعضهم اعتباره من الجموع.
5ـ يرى الصرفيون أن ما هو مخلوق يُجاء منه اسم جنس جمعي، أما ما هو مصنوع فيقل مجيء اسم الجنس منه، وأورد شوقي عددًا غير قليل من الکلمات دالًا على مخلوقات، نحو: النحل، والنمل، والريش، واللوز، کما أورد عددًا قليلًا من الکلمات دالًا على مصنوعات، نحو: الصابون، والفطير؛ وبهذا يکون قد وافق شوقي منهج الصرفيين في کثرة وقوع اسم الجنس الجمعي على الأشياء المخلوقة، وقلة وقوعه على المصنوعات.
Abstract
The current research dealt with a number of morphological language phenomena, by applying to a number of the child's poems according to one of the prominent Arab poetries in the modern era, the poet Ahmed Shawky.
This research consisted of five topics:
 The first topic: broken plural.
 The second topic: intact plural
 The third topic: noun of collectivity
 Fourth topic: plural noun of genus.
 Fifth topic: singular noun of genus.
 This research concluded with a number of results, which are summarized as follows:

The terminology of accent (minor) in indication of broken plurals structures was not in a way that matches the linguistic reality in the Arabs’ use of it. Shawky did not employ the broken plurals structures in the purpose that  they were established by the Arab morphologists.   Since Shawky often used the broken plurals structures and he meant “the abundance”, not “the paucity” . So he meant by abundance verbs in (Anfs), and he meant by “Afaoul of abundance” in (Ahwal and Aadaa), and he meant by abundance “Afaoul” in (Afeada), and these structures were developed by Arab morphologists for the “the paucity”, not “the abundance”,.
The broken plural was the most frequent plural structure used in Shawqi’s child poetry, due to fewer controls compared to those in intact plurals, and this allowed the poet to diversify in choosing his vocabulary.
There is no complementary signs over the terminology of the noun of genus (singular or plural) as most of linguists differed about its nature, and some of them even denied considering it as a plural.
The morphologists believe that all words of created things derived from a plural noun of genus, while words of manufactured objects were less likely to derived from the noun of genus. We found that Shawky mentioned quite a few words denoting creatures, such as bees, ants, feathers, and almonds, as well as he mentioned many words denote manufactured objects, such as soap, unleavened bread. Therefore, Shawky agreed with the morphologists’ approach in the frequent occurrence of the noun of the plural genus on created things, and its lack of occurrence among manufactured things.

الكلمات الرئيسية