فعالية برنامج قائم على الرفلکسولوجى لخفض السلوک النمطي التکراري لدى أطفال اضطراب التوحد.

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة الدراسة الحالية إلى الکشف عن فعالية برنامج قائم على الرفلکسولوجى لخفض السلوک النمطي التکراري لدى أطفال اضطراب التوحد  بلغت عينة الدراسة (10) أطفال منهم (8) ذکور و(2) إناث وتم تقسيمهم عشوائيا في مجموعتين (تجريبية وضابطة) تم اختيار الأطفال الذين تراوحت أعمارهم فيما بين (4-10) وقد کان متوسط العمر الزمنى أطفال المجموعة التجريبية (6.7) وانحراف معياري (2.3) وکان متوسط العمر الزمنى للمجموعة الضابطة (6.8) وانحراف معياري(2.1)، وقد حصلت الباحثة على أعمارهم من واقع الملفات الخاصة لکل طفل في المرکز. واشتملت أدوات الدراسة على مقياس جيليام لقياس درجة التوحد، مقياس السلوک النمطي لقياس شدة وتکرار السلوک النمطي التکراري، واتبعت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم (القبلى-البعدى) لمجموعتين متکافئتين (التجريبية-الضابطة). وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس السلوک النمطي التکراري لدى أطفال اضطراب التوحد لصالح المجموعة الضابطة. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس السلوک النمطي التکراري لدى أطفال اضطراب التوحد لصالح القياس القبلى.
الکلمات المفتاحية: اضطراب التوحد، الرفلکسولوجى، السلوک النمطى التکرارى.
Abstract
The current study aims to reveal the effectiveness of a program based on reflexology to reduce repetitive stereotyped behavior in children with autism. The study sample consists of (10) children, including (8) males and (2) females, and they were randomly divided into two groups (experimental and control). Children whose ages ranged between (4-10) were selected. The mean age of the experimental group was (6.7) and standard deviation (2.3), and the mean age of the control group was (6.8) and standard deviation (2.1). The researcher obtained their ages from The reality of the private files of each child in the center. The study tools includ Gilliam scale to measure the degree of autism, stereotyped behavior scale to measure the severity and frequency of stereotypical behavior, the self-care scale for observing the care of children with autism, and the study followed the quasi-experimental approach with a design (Pre and Post Test) for two  equal groups. The results of the study show that there’re statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean ranks of the experimental and control groups in the dimensional measurement on the scale of repetitive stereotyped behavior among children with autism for the control group, and there’re statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean ranks of the experimental group scores in the pre-test and post-test measurements on the repetitive stereotyped behavior scale for children with autism disorder for the pre-measurement
Key Words : Reflexology – Repetitive Stereotypical Behavior –Autism Disorder.

الكلمات الرئيسية