التلکؤ الأکاديمي وعلاقته بالقيم لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التلکؤ الأکاديمي, وکذلک تحديد العلاقة بين القيم والتلکؤ الأکاديمي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي. وقد تکونت عينة الدراسة من (550) طالباً وطالبة من طلاب الصف الثاني الثانوي. واشتملت أدوات الدراسة على مقياس التلکؤ الأکاديمي (إعداد: علاء محمود الشعراوي, 2013), ومقياس القيم (إعداد: الباحثة). وانتهت الدراسة إلى أن مستوى التلکؤ الأکاديمي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي کان متوسطاً, وکذلک وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين درجات الطلاب على أبعاد مقياس التلکؤ الأکاديميودرجاتهم على مقياس القيم. وقد قدمت الدراسة بعض التوصيات لهذه النتائج.
Abstract
The current study aimed to identify the level of academic procrastination, as well as to identify the relationship between values, and academic procrastination among second year secondary students. The sample of the study consisted of (550) male and female students of second year secondary school. The researcher usedthe academic procrastination scale (prepared by: Alaa Mahmoud El-Shaarawy, 2013), and the scale of values (prepared by: the researcher). The study concluded thatthe level of academic procrastination among second year secondary school students was medium, and there is a statistically significant negative relation between students' grades on the dimensions of the academic procrastination scale, and their grades on the values scale. The current study suggested some recommendations of these results.

الكلمات الرئيسية