فعالية برنامج تدريبي باستخدام الکمبيوتر لتنمية مهام نظرية العقل لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
 هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي فعالية برنامج تدريبي باستخدام الکمبيوتر لتنمية مهام نظرية العقل لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد، وتکونت عينة الدراسة من (5) أطفال (8 ذکور، 2 إناث)، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (5 – 8) سنوات. أما ذکائهم ما بين (90 -95)، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس جيليام لتشخيص اضطراب التوحد (تعريب / عادل عبد الله، 2006)، استمارة البيانات الأولية للطفل (إعداد / الباحثة)، مقياس مهام نظرية العقل لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد (إعداد / الباحثة)، البرنامج التدريبي (إعداد / الباحثة)، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين درجات کل فرد من أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلى والبعدى لصالح القياس البعدى على مقياس مهام نظرية العقل بعد تطبيق البرنامج التدريبي, کما أوضحت النتائج أنه لا توجد فروق بين درجات کل فرد من أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدى والتتبعى على مقياس مهام نظرية العقل بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
الکلمات المفتاحية: الأطفال ذوي اضطراب التوحد، التدريب باستخدام الکمبيوتر، مهام نظرية العقل.
Abstract
The Effectiveness of Training Program using the Computer in Developing Theory of Mind Tasks on Children with Autism Disorder
The aim of the current research was to identify Effectiveness of a training Program using a Computer to develop Theory of Mind Tasks for Children with Autism Disorder,  The study sample consisted of (5) children (8 males, 2 females), and their ages ranged between (5-8) years. and their IQs (90-95) on the Stanford Benet scale. Tools of the study: Gilliam Scale for diagnosing autism (Arabization / Adel Abdullah, 2006), The form of primary data for the child(by the researcher), the theory of mind tasks scale for children with autism disorder(by the researcher), the training program(by the researcher), The results revealed statistically  significant differences between the scores mean ranks experimental group in the pre and post measurements in favor of the post measurement on the theory of mind tasks scale after applying the training program, The results also showed no statistically  significant differences between the scores mean ranks  of the experimental group in the post and follow up tests on the theory of mind tasks scale after applying the training program.
Key words: Children with autism, computer training, theory of mind tasks.

الكلمات الرئيسية