فعالية برنامج تدريبي قائم على التخيل الموجه لتخفيف حدة التجول العقلي لدى طلاب السنة الأولى بجامعة بيشة أثناء جائحة کورونا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فعالية برنامج تدريبي قائم على التخيل الموجه لتخفيف حدة التجول العقلي لدى طلاب السنة الأولى بجامعة بيشة أثناء جائحة کورونا، تم اختيار عينة البحث على مرحلتين – المرحلة الأولى: تمثل العينة الاستطلاعية لحساب الخصائص السيکومترية لمقياس التجول العقلي، واختبار الذکاء اللفظي، وقد بلغ عددها (55) طالبا ممن تتراوح أعمارهم ما بين (19–20) سنة، والمرحلة الثانية: تمثل العينة الأساسية وبلغ عددها في صورتها الأولية (52) طالبا من طلاب السنة الأولي، وبعد استبعاد الطلاب الذين کانوا ضمن العينة ولم يحضروا التجربة ولم يکملوا الإجابة عن أدوات الدراسة أصبح عدد المشارکين (44) طالبا مقسمين إلى (22) طالبا يمثل المجموعة التجريبية ممن تتراوح أعمارهن ما بين (19–20) سنة بمتوسط عمري مقداره (19.454) سنة، وانحراف معياري(0.50965)، و(22) طالبا يمثلوا المجموعة الضابطة ممن تتراوح أعمارهم ما بين (19-20) سنة بمتوسط عمري مقداره (19.636) سنة، وانحراف معياري (0.49237)، طبق الباحثان مقياس التجول العقلي إعداد مقياس التجول العقلي: (إعداد: الفيل، 2019)، ومقياس الذکاء اللفظي للمرحلة الثانوية والجامعية، إعداد جابر عبد الحميد جابر، ومحمود عمر(2007)، البرنامج التدريبي للتخيل الموجه (إعداد الباحثين)، تمّ استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية(spss) الإصدار (22)، لتحليل البيانات وفقاً لمشکلة البحث وتساؤلاته، وقد استخدمت الأساليب الإحصائية الآتية:
معامل ارتباط بيرسون Pearson Correlation، والفا کرونباخ، واختبار مان – ويتني Mann-Whitney U، واختبار ويلککسون Wilcoxon Signed Ranks Test، والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري، ومعادلة حجم التأثير، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01)، لبعدي مقياس التجول العقلي والدرجة الکلية له بعد تطبيق البرنامج التدريبي مما يدل على فاعلية البرنامج التدريبي القائم على التخيل في تخفيض التجول العقلي لدى عينة الدراسة الحالية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التجول العقلي في القياس البعدي، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية لجميع أبعاد مقياس التجول العقلي، والدرجة الکلية في القياسين البعدي والتتبعى، مما يدل على استمرار أثر البرنامج التدريبي المقترح في خفض التجول العقلي لدى عينة البحث الحالي. وخلص البحث إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات.





ملخص البحث باللغة الإنجليزية:




 


 





   The aim of the research is to know the effectiveness of a training program based on guided imagination to reduce mental wandering among first-year students at the University of Bisha during the Corona pandemic, the research sample was chosen in two stages - the first stage: the exploratory sample represents the calculation of the psychometric properties of the mental tourniquet scale, and the verbal intelligence test, and it has The number of students reached (55), whose ages ranged between (19-20) years, and the second stage: represents the basic sample and its number reached in its initial form (52) students from the first year students, and after excluding students who were in the sample and did not attend the experiment and did not complete The answer to the study tools, the number of participants became (44) students, divided into (22) students representing the experimental group, who ranged from Their ages are between (19-20) years with an average age of (19,454) years, and a standard deviation (0.50965), and (22) students representing the control group whose ages range between (19-20) years with an average age of (19,636) years. And a standard deviation (0.49237), the researchers applied the Mental Touring Scale, the Mental Touring Scale Preparation: (Preparation: The Elephant, 2019), the Verbal Intelligence Scale for the secondary and tertiary levels, prepared by Jaber Abdul Hamid Jaber and Mahmoud Omar (2007), the training program for guided imagery (prepared by researchers The Statistical Package for Social Sciences (spss) version 22 was used to analyze the data according to the research problem and its questions, and the following statistical methods were used: Pearson Correlation Coefficient, Alpha Cronbach, Mann-Whitney U Test, Wilcoxon Signed Ranks Test, arithmetic mean and standard deviation, and the effect size equation, and the results showed statistically significant differences at the level of significance (0.01), for the two dimensions of the touring scale The mental and its total score after applying the training program, which indicates the effectiveness of the training program based on imagination in reducing mental wandering among the current study sample, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups And the control on the mental tourniquet scale in the telemetry, while there were no statistically significant differences for all the mental tourniquet dimensions, and the overall score in the post and tracer measurements, which indicates the continued impact of the proposed training program in reducing mental wandering among the current research sample. The research concluded with a set of recommendations and proposals.
 

الكلمات الرئيسية