مجالات استفادة معلمات العلوم بمنطقة عسير من التدريس عن بعد أثناء جائحة کورونا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى تحديد مجالات استفادة معلمات العلوم بمنطقة عسير من التدريس عن بعد أثناء جائحة کورونا ، والتعرف على مدى اختلاف درجة الاستفادة في تلک المجالات طبقا لـ ( التخصص - سنوات الخبرة – المؤهل العلمي)، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، واستخدمت الاستبانة کأداة لها،  وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمحافظة خميس مشيط والبالغ عددهن(120) معلمة، وتکونت عينة الدراسة من(60) معلمة منهن. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة استفادة المعلمات جاءت بصفة عامة بدرجة کبيرة ، کما جاء مجال التخطيط للتدريس عن بعد في الرتبة الأولى ، يليه مجال تقويم التدريس في الرتبة الثانية ، ثم مجال تنفيذ التدريس في الرتبة الثالثة ، وکانت جميعها بدرجة کبيرة، وفي ضوء ذلک قدمت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات.
الکلمات المفتاحية: مجالات استفادة، معلمات العلوم، التدريس عن بعد،  جائحة کورونا.
Abstract
The study aimed to identify the domains  of benefit for female  science teachers in the Asir region from distance teaching during the Corona pandemic, and to identify the extent of the difference in the degree of benefit in those domains according to (specialization - years of experience - scientific qualification). The study used the descriptive approach, and the questionnaire was used as its tool, and the study population consisted of all middle school  female science teachers in Khamis Mushait Governorate, who numbered (120). The study sample consisted of (60) female teachers. The study concluded that the degree of benefit was big  in general, The domain of planning for distance teaching came in the first rank, followed by the domain of teaching evaluation in the second rank, then the domain of teaching implementation in the third rank, all of it were in big degree. In light of this, the study presented some recommendations and suggestions.
Keywords: domains  of benefit -female science teachers - distance teaching - Corona pandemic.

الكلمات الرئيسية