دور بيئة التعلم النشط في تنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية لطالبات المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلماتهن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص:
هدف هذا البحث الى الکشف عن دور بيئة التعلم النشط في تنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية لطالبات المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلماتهن.  ولتحقيق هدف البحث اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي وأعدت استبانة لذلک. وطبقت الآداة بعد التحقق من صدقها وثباتها على عينة مکونة من 163 معلمة من جميع مدارس المملکة باستخدام عينة کرة الثلج في العام الدراسي 1443. وقد أسفرت نتائج البحث عن الدور الکبير لبيئة التعلم النشط في تنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية لطالبات المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلماتهن. وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث، قدمت الباحثة عددا من التوصيات ومن أهمها توعية المعلمين والمعلمات بأهمية تنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية من خلال تهيئة بيئة تعلم نشطة داعمة ومحفزه، تتمرکز حول المتعلم، ويسودها العمل التعاوني والتنوع في استراتيجيات التدريس والتقويم.
الکلمات المفتاحية: بيئة التعلم،  التعلم النشط، مهارة التحدث باللغة الانجليزية.
Abstract:
The aim of this research is to identify the role of active learning environment on developing English Language speaking skill of primary school students from the point of view of their teachers. To achieve the research objective, the researcher used the descriptive survey approach, and prepared a questionnaire. After verifying the validity and reliability of the research tool, it is conducted on a sample consisting of (163) female teachers in Saudi Arabia, by using the snowball sample, in the academic year 1443.The results showed that the role of the active learning environment on developing English Language speaking skill of primary school students from the point of view of their teachers is big. Therefore, the researcher recommends a set of recommendations, the most important of which is to raise awareness of teachers about the importance of developing English Language speaking skills by creating an active learning environment, that is supportive and stimulating, learner-centered, dominated by collaborative work and diversity in teaching and assessment strategies.
Keywords: Active learning, learning strategies, English Language speaking skill.

الكلمات الرئيسية