السعادة النفسية في علاقتها بالکفاءة الانفعالية لدى طلبة جامعة المنصورة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص :
هدف البحث الحالي إلى تعرف العلاقة بين السعادة النفسية والکفاءة الانفعالية لدى طلاب الجامعة ، والکشف عن الفروق بينهم وفقا للنوع والتخصص ، وکذلک مدى إمکانية التنبؤ بالسعادة النفسية من خلال الکفاءة الانفعالية، وتکونت عينة البحث من ( 327 ) طالبا وطالبة ، حيث بلغ عدد الطلاب ( 158 ) طالبا ، وعدد الطالبات ( 169 ) طالبة ، والأدوات المستخدمة هي مقياس السعادة النفسية من إعداد الباحثة ، ومقياس الکفاءة الانفعالية من إعداد الباحثة ، وخلصت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين السعادة النفسية والکفاءة الانفعالية ، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الذکور والإناث على مقياس السعادة النفسية والکفاءة الانفعالية بأبعادهما والمقياسين کاملين ، وکذلک عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين طلاب العلمى وطلاب الأدبى على المقياسين ، کما خلصت النتائج إلى أنه يمکن التنبؤ بمستوى السعادة النفسية لدى طلاب الجامعة من خلال معرفة مستوى الکفاءة الانفعالية .
کلمات مفتاحية : السعادة النفسية – الکفاءة الانفعالية .
Abstract:
The aim of the current research is to know the relationship between Well-Being and emotional efficiency among university students and to reveal the differences between them according to gender and specialization, as well as the extent to which psychological Well-Being  can be predicted through emotional competence. The research sample consisted of (327) male and female students, where the number of students reached (158) students. The number of female students is (169), and the tools used are the psychological Well-Being  scale prepared by the researcher and the emotional efficiency scale prepared by the researcher, and the results of the research concluded that there is a positive, statistically significant correlation between psychological Well-Being  and emotional efficiency, and there are no statistically significant differences between males and females on the psychological Well-Being  scale. And the emotional efficiency in its dimensions and the two scales are complete, as well as the absence of statistically significant differences between scientific students and literary students on the two scales, and the results concluded that it is possible to predict the level of psychological Well-Being  among university students by knowing the level of emotional efficiency.
Keywords: psychological Well- Being - Emotional Competence.

الكلمات الرئيسية