التقنيات التربوية الحديثة ودورها في تدريس مادة التربية الاسلامية في ظل جائحة کوفيد 19

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى تنمية الوعي بالدور الذي يمکن أن تؤديه التقنيات التربوية الحديثة في العملية التعليمية عموما وفي تدريس مادة التربية الإسلامية وقت الجوائح والأزمات الطارئة، وإثراء الإطار النظري في التربوي، واستخدم البحث المنهج الوصفي القائم على التعرف على التقنيات التربوية الحديثة وجمع المعلومات على جوانبها المختلفة، والمضامين والمعاني التي تتضمن مبادئ نظرية أو تطبيقات عملية يمکن استخدامها وتلعب دورا مهما في تدريس مادة التربية الاسلامية في ظل جائحة کوفيد 19، ومن خلال استعراض الباحث للإطار النظري للبحث والدراسات المرتبطة بموضوعه اتضح أهمية دور التقنيات التربوية الحديثة في تدريس مادة التربية الإسلامية في ظل الجائحة، وأن وجود هذه التقنيات في عملية التعليم والتعلم بأجهزتها المتطورة حقيقة غير قابلة للنقاش وضرورة حتمية لابد منها. خصوصا وقت الجوائح والأزمات حيث تشکل هذه الأجهزة بما تقدمه من تقنيات عالية في عرض وتقديم الموضوعات بأسلوب شيق جذاب يعتمد على الصوت والصورة والحرکة والمؤثرات الضوئية، مما يجذب انتباه الطلاب للدرس ويزيد من مشارکتهم الإيجابية في عملية التعليم والتعلم، بعکس استخدام الأساليب التقليدية والتي تجعل من المقررات مادة للحفظ وبعيدة عن حياة الطلاب فتجعلهم يقبلون عليها بشوق وجدية، وأوصي الباحث بما يلي:أن تعمل وزارة التربية بالکويت على تصميم وتطوير مواد تعليمية تلائم التقنيات التربوية الحديثة الجوائح والأزمات التي تتعرض لها المنظومة التربوية والتعليمية، توفير البنية التکنولوجية اللازمة لمنظومة التقنيات التربوية ليتم استخدامها بصورة فاعلة، وتدريب المعلمين والطلاب على استخدام التقنيات التربوية وتطبيقاتها.
الکلمات المفتاحية: التقنيات التربوية الحديثة - تدريس التربية الاسلامية - جائحة کوفيد 19
Abstract
The research aimed to develop the awareness of the role of the modern educational technologies in the education process in general and in teaching the subject of Islamic Education at the time of pandemics and emergency crises, as well enriching the theoretical framework in education. The research used the descriptive approach that depends on introducing the modern educational technologies, collecting information in different aspects, and collecting contents and meanings that includes theoretical principles or practical applications that can be used. These technologies have played a role in teaching the subject of the Islamic education in the light of Covid-19 pandemic. Through the researcher’s review of the theoretical framework of the research and the studies related to his topic, the importance of the role of the modern educational technologies were showed in teaching the Islamic education subject in the light of the pandemic. Furthermore, the existence of these technologies in the education and learning process and their developed devices become a non-negotiable fact and an inevitable necessity, especially, at the time of pandemics and crises where these devices characterizes by the high technologies in presenting and introducing topics with an attractive and interesting method depending on audio, visual, movement and light effects, which attract the attention of students and engage them in a positive way in the education and learning process. In contrast, the use of the traditional methods make the courses a memorization subject and far from the lives of students. The researcher recommends the following: the Ministry of Education in Kuwait should work on designing and developing learning materials suitable for modern educational technologies in pandemics and crises faced by the educational system and provide the required technological structure for the educational technologies system to be used effectively, and train instructors and students on using educational technologies and their applications.  
Keywords: modern educational technologies – Islamic education teaching – Covid-19 pandemic      

الكلمات الرئيسية