واقع الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في تنمية التفکير الرياضي لدى طلاب المرحلة الأساسية بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث التعرف على واقع الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في تنمية التفکير الرياضي لدى طلاب المرحلة الأساسية بدولة الکويت، وتم استخدام المنهج الوصفي في الحصول على البيانات اللازم تحليلها ومن ثم استخراج النتائج والتوصيات، وتکونت عينة البحث من (150) من معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بمحافظة الأحمدي، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتوصل البحث إلى واقع استخدام مهارة التخطيط لتنمية التفکير الرياضي يتمثل في أن معلم الرياضيات يخطط للمواقف الصفية واللاصفية، ويخطط لإدارة الأوعية المعرفية، ويختار مصادر تعليمية متنوعة تلائم طبيعة المتعلمين، ويحلل خصائص المتعلمين ومقدراتهم، ويحدد الاحتياجات التعليمية المختلفة للمتعلمين، وأن واقع استخدام مهارة تنفيذ التدريس لتنمية التفکير الرياضي يتمثل في أن معلم الرياضيات يهيئ بيئة تعلم تدعم جوانب المتعلم کافة (الوجدانية، المهارية، السلوکية، وينمي التفاعل الإيجابي مع المتعلمين من ذوي البيئات والثقافات المختلفة، ويربط الخبرات التعلمية بالحياة العملية بما يحقق نتاجات التعلم، ويوظف أنشطة مُوجَّهة لتنمية مهارات التفکير بما يعزز المنحى التکاملي لدى المتعلم، ويشارک المتعلمين بفاعلية في أنشطة التعلم والتعليم، وأن واقع استخدام مهارة معيار التقويم لتنمية التفکير الرياضييتمثل في أن معلم الرياضيات يوظف نتائج التقويم في تحسين تعلم الطلبة، ويوظف استراتيجيات تقويمية متنوعة لکشف إبداعات الطلبة وذکاءاهم، ويصمم أدوات تقويم متنوعة تنسجم مع استراتيجيات التقويم المختارة، ويوظف استراتيجيات التقويم المتنوعة لتقويم تعلم الطلبة، ويفسر نتائج تحليل عملية التقويم.
الکلمات المفتاحية: الممارسات التدريسية – التفکير الرياضي.
Abstract
The aim of the research is to identify the reality of the teaching practices of mathematics teachers in developing mathematical thinking among students of the primary stage in the State of Kuwait, and the descriptive approach was used to obtain the data to be analyzed and then extract the results and recommendations. They were chosen by random method, and the research reached the reality of using the planning skill to develop mathematical thinking, which is that the mathematics teacher plans for classroom and extracurricular situations, plans to manage cognitive vessels, chooses various educational resources that suit the nature of learners, analyzes the characteristics and capabilities of learners, and identifies the different educational needs of learners, And the reality of using the skill of teaching implementation to develop mathematical thinking is that the mathematics teacher creates a learning environment that supports all aspects of the learner (emotional, skill, behavioral, develops positive interaction with learners of different environments and cultures, links learning experiences to practical life in order to achieve learning outcomes, and employs Activities directed to develop thinking skills in a way that enhances the integrative approach of the learner, Learners actively participate in learning and teaching activities, and that the reality of using the assessment criterion skill to develop mathematical thinking is that the mathematics teacher employs assessment results to improve students’ learning, employs various assessment strategies to reveal students’ creativity and intelligence, designs various assessment tools that are consistent with the selected assessment strategies, and employs Various assessment strategies for evaluating student learning, and explaining the results of the assessment process analysis.
Keywords: Teaching practices - Mathematical thinking

الكلمات الرئيسية