برنامج قائم على نظرية اللسانيات المعرفية لتنمية مهارات الترکيب اللغوي لدى دارسي العربية الناطقين بغيرها واتجاهاتهم نحو تعلم اللغة العربية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

 
     هدف هذا البحث إلي تنمية مهارات الترکيب اللغوي الصريحة والضمنية وتوظيفها في التواصل الکتابي والشفهي وتنمية الاتجاه نحو اللغة العربية وتراکيبهالدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط B2 من خلال برنامج قائم على نظرية اللسانيات المعرفية. وقد أثبتت النتائج بعد تطبيق اختبار مهارات إنتاج الترکيب اللغوي الصريح وتوظيفها في التواصل الکتابي، ومقياس تقدير توظيف مهارات الترکيب اللغوي الضمنية في الأداء التواصلي الشفهي، ومقياس الاتجاه نحو اللغة العربية وتراکيبها اللغوية لدى دارسي اللغة العربية غير الناطقين بها في المستوى المتوسط B2 الآتي: ارتفاع متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية بعدي عن متوسط درجات المجموعة الضابطة بعدي مما أثبت فاعلية استخدام البرنامج القائم على نظرية اللسانيات المعرفية في تنمية مهارات الترکيب اللغوي والاتجاه نحو اللغة العربية وتراکيبها  لدى دارسي المجموعة التجريبية الناطقين بغير العربية في المستوى المتوسط B2.
الکلمات المفتاحية :
      مهارات الترکيب اللغوي- الاتجاه نحو اللغة العربية وتراکيبها – اللسانيات المعرفية  
A Program Based on Linguistics Cognitive Theory to Develop The Skills of Language Structures of Non-Arabic Speakers and Their Attitudes toward Arabic Learning
      The aim of this research is to develop explicit and implicit linguistic structure skills and employ them in written and oral communication, and to develop the attitude towards Arabic language and its structures among non-native speakers of Arabic at the intermediate level B2 through a program based on cognitive linguistics theory The results, after applying the test of explicit linguistic structure production skills and their use in written communication, the scale of estimating the employment of implicit linguistic structure skills in oral communicative performance, and the measure of the attitude towards Arabic language and its linguistic structures among non-native speakers of Arabic at the intermediate level B2, proved the following: The average scores of the experimental group students after me were higher than the average scores of the control group after me, which proved the effectiveness of using the program based on cognitive linguistics theory in developing language structure skills and the trend towards Arabic language and its structures among the non-Arabic speaking students of the experimental group at the intermediate level B2.