دور التمکين الإداري في رفع الکفاءة الإدارية لدى قائدات مدارس الثانوية الحکومية بالرياض

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرّف على دور التمکين الإداري في رفع الکفاءة الإدارية لدى قائدات مدارس الثانوية الحکومية بالرياض، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، کما استخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات اللازمة لهذه الدراسة، تکون مجتمع الدِّرَاسَة من جميع قائدات المدارس الثانوية الحکومية في مدينة الرياض، والبالغ عددهن (211) قائدة، أما إفراد الدراسة فقد بلغ عددهن (130) قائدة، توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أبرزها ما يلي: أن مفردات الدارسة موافقات بشدة على دور التمکين الإداري في رفع الکفاءة الإدارية لدى قائدات مدارس الثانوية الحکومية في مدينة الرياض، حيث جاء دور التمکين الإداري لقائدات المدارس الثانوية الحکومية في رفع کفاءة التخطيط في المرتبة الأولى، يليه بعد التنظيم، بينما جاء بُعد صناعة القرارات في المرتبة الأخيرة.
الکلمات المفتاحية: التمکين الإداري، الکفاءة الإدارية، قائدات مدارس الثانوية الحکومية بالرياض.
Abstract:
This study aims to identify the role of administrative empowerment in increasing administrative efficiency of school female leaders of high public schools in Riyadh. To achieve this, the researcher used the survey descriptive approach. She also used the questionnaire as a tool for gathering data required for this study. The study community consisted of all school female leaders of high public schools in Riyadh, with number of (211) female leaders. The study was represented of 130 female leaders. The study concluded a group of results, notable among these are: Study individuals responded with “strongly agree” to “the role of administrative empowerment in increasing administrative efficiency of school female leaders of high public schools in Riyadh”. The role of administrative empowerment, of school female leaders of high public schools, in increasing the planning efficiency came first, followed by the regulation dimension, and the dimension of decision making came last.
Keywords: The Administrative Empowerment , Increasing Administrative,  School Female Leaders of High Public Schools in Riyadh

الكلمات الرئيسية