تصميم وحدة القسمة بالصف الخامس الابتدائي في مادة الرياضيات بإستراتيجية تنشيط المعرفة السابقة (KWL)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص
هدف المشروع البحثي إلى تصميم وحدة القسمة في مادة الرياضيات للصف الخامس الابتدائي باستخدام إستراتيجية تنشيط المعرفة السابقة  .(K.W.L)
وباتباع المنهج الوصفي تم عرض الفکر ما وراء المعرفي القائم عليه إستراتيجية K.W.L، بداية من نشأته عام 1976م على يد فلافل، وتوضيح مفهوم ما وراء المعرفة، وطبيعتها، وأهميتها، ومکوناتها، ومبادئ تحقيق الفکر ما وراء المعرفي، وکيفية قياس مهارات ما وراء المعرفة، ثم عرض إستراتيجيات ما وراء المعرفة؛ کونها مجموعة الإجراءات التي يقوم بها المتعلم للمعرفة، والعمليات الذهنية، وأساليب التعلم، والتحکم الذاتي التي تستخدم قبل وأثناء وبعد التعلم، وإبراز أهميتهافي تنمية قدرات الطلاب على الاستيعاب واکتساب المعرفة. ومن خلال عدد (11) من إستراتيجيات ما وراء المعرفة، تم توضيح خطوات تنفيذها، ودورها في تدريس الرياضيات، والأهمية التربوية لها، وعرضالإستراتيجيات الثلاث الأساسية (التخطيط، والمراقبة الذاتية، والتقويم) المکونة لإستراتيجية K.W. L؛ کونها إستراتيجية تعلم نشط لحل المشکلات، وتحقيق الأهداف، ومرتکزة على المعرفة، والخبرات السابقة للمتعلم. وتم توضيح نشأتها، وتطورها، وأهدافها، والمراحل المکونة لها، وکيفية اندماج الطلبة فيها، وخطوات تطبيق KWL في تدريس الرياضيات. وتم تحديد الأسس التي يتم عليها بناء وتصميم وحدة القسمة بنموذج مقترح يتضمن الأهداف العامة والخاصة، وخصائص المتعلمين، ومحتوى المادة الدراسية، وطرائق التدريس، والأنشطة والوسائل التعليمية. وتم عرض الدراسات السابقة مرتبة من الأحدث إلى الأقدم، ومقسمة إلى دراسات متعلقة بإستراتيجيات ما وراء المعرفة، وإستراتيجية K.W.L، ودراسات متعلقة بتصميم الوحدات التعليمية، والتعقيب عليها. وتم توضيح أوجه الشبه والاختلاف مع الدراسة الحالية، ثم تم تصميم وحدة القسمة وفقًا لإستراتيجية K.W.L، وجعلها جزءًا أساسيًّا من دروس الوحدة.
Abstract
The extract The goal of the research project is to design the division unit in Mathematics for the fifth grade by using the strategy of activating prior knowledge (K.W.L) "know, what, learn" And by following the descriptive approach, the idea of the metacognition was presented which is based on the K.W.L strategy. Starting from the beginning of its origin in 1976 by " Falafel' and clarifying the concept of metacognition, its nature, its importance and its components and realizing principles of metacognition and how to measure it. Then presenting the strategies of metacognition as it is the steps that the learner makes for knowledge calculation methods, teaching methods and self-control that is used before, during and after learning. Beside showing its importance in developing students' comprehension skills and gaining knowledge. From metacognition strategies the applied steps have been clarified and its role in teaching Math and its educational importance as well as presenting the three main strategies (planning, self-monitoring and evaluation) which are the former of the K.W.L. strategy as it is the strategy of active learning for solving problems and achieving goals based on knowledge the learner's previous experience. Its origin, development, goals, the component stages, how the students merge together, the K.W.L applied steps in teaching Math all these things have been presented. Also determining the foundation that the design of the division unit has based on with a suggested sample including the general and special goals. As well as learners' characteristics, the subjects' content, teaching methods, activities and teaching aids. The previous studies have been presented from the most recent to the oldest. It is divided into studies that is related to metacognition strategies and K.W.L strategy. Further more studies that is related to the educational's unit design and commenting on it. We represented the similarities and differences with the current study. The division unit has been clarified according to K.W.L strategy and making it a fundamental part of the unit's lesson. At last in view of the previous discussion, recommendations and suggestions have been added by following new teaching methods and strategies that would help in increasing academic achievements for students.

الكلمات الرئيسية