برنامج قائم على الإنفوجرافيک وفق الاحتياجات التدريبية لتنمية بعض المهارات التکنولوجية لدى معلمي مدارس التربية الخاصة بسلطنة عُمان

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلي تنمية بعض المهارات التکنولوجية لدى معلمي مدارس التربية الخاصة بسلطنة عُمان باستخدام برنامج مقترح قائم على الإنفوجرافيک وفق الاحتياجات التدريبية ، واتبعت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، وتکونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة وتکونت عينة الدراسة من (60) معلم/ معلمة مدارس التربية الخاصة بسلطنة عمان. وتوصل البحث الحالي إلي النتائج الآتية:

وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية( الأولي) في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي"
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية( الثانية) في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي"
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية( الأولي) والمجموعة التجريبية( الثانية) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي"
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ( الأولي) في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ( الثانية) في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي".
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ( الأولي) والمجموعة التجريبية( الثاني) في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة للمهارات التکنولوجية لصالح التطبيق البعدي

الکلمات المفتاحية: الانفوجرافيک- الاحتياجات التدريبية- المهارات التکنولوجية.


Abstract
The aim of the current research is to develop some technological skills for teachers of special education schools in the Sultanate of Oman using a proposed program based on infographics according to training needs. The researcher followed the descriptive approach and the experimental approach, and the research tools consisted of an achievement test and an observation card, and the study sample consisted of (60) teachers of special education schools in the Sultanate of Oman. The current research reached the following results:

There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (initial) in the pre and post applications of the achievement test for technological skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (the second) in the pre and post applications of the achievement test for technological skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (the first) and the experimental group (the second) in the post application of the achievement test of technological skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (initial) in the two applications, pre and post, of the observation card for technological skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (the second) in the pre and post applications of the observation card for technological skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group (the first) and the experimental group (the second) in the post application of the observation card for technological skills in favor of the post application

Keywords: infographics, training needs, technological skills.

الكلمات الرئيسية