برنامج تدريبي لتحسين اللغه الاستقباليه والتعبيريه للأطفال المضطربين بطيف التوحد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلـص الدراسة                         
استهدفت الدراسةمعرفة فعالية برنامج تدريبي لتحسين اللغه الاستقباليه والتعبيريه للأطفال المضطربين بطيف التوحد، واکتشاف مدى استمرار أثر البرنامج التدريبي لتحسين اللغه الاستقباليه والتعبيريه للأطفال المضطربين بطيف التوحد وذلک بعد فترة شهر من التطبيق ، وتکونتعينة الدراسةمن(16) طفل وطفلة تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية (ن=8) ومجموعة ضابطة (ن=8) ، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية لتحقيق أهدفها استمارة جمع البيانات الأولية ، مقياس المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي ، مقياس اللغه الاستقباليه والتعبيريه  ، البرنامج التدريبي، وقد أسفرت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى على مقياس اللغه الاستقباليه والتعبيريه  لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في اللغه الاستقباليه والتعبيريه  قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدى ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً  بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياس اللغه الاستقباليه والتعبيريه  في القياسين البعدى والتتبعى .
Abstract
The study aimed to know the effectiveness of a training program to improve the receptive and expressive language for children with autism spectrum disorder, and to discover the extent of the continuing impact of the training program to improve the receptive and expressive language for children with autism spectrum disorder, after a month of application, and the study sample consisted of (16) boys and girls who were randomly divided into two groups , an experimental group (n = 8) and a control group (n = 8), and the study used the following tools to achieve its objectives, the primary data collection form, the socio-economic and cultural level scale, the receptive and expressive language scale, the training program, and the study resulted in the presence of statistically significant differences between Average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the receptive and expressive language scale in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in the receptive and expressive language before and after applying the program in favor of the post-measurement, and there are no statistically significant differences between the average ranks of the group’s scores Experimental on the receptive and expressive language scale in the two dimensional and . measurements tracer.

الكلمات الرئيسية