عمليات التجهيز المعرفي المنبئة بالتحصيل الدراسي لدى ذوي صعوبات تعلم الرياضيات من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
استهدف البحث الحالي الکشف عن عمليات التجهيز المعرفي المنبئة بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، وتکونت عينة البحث من (33) تلميذًا وتلميذة ممن لديهم صعوبات في تعلم الرياضيات، والذين تراوحت أعمارهم الزمنية بين (10- 11) سنة، وطُبق عليهم اختبار تحصيلي في الرياضيات، وبطارية اختبارات عمليات التجهيز المعرفي المبرمجة (الانتباه الانتقائي البصري، والانتباه الانتقائي السمعي، والإدراک البصري، والإدراک السمعي، والذاکرة العاملة)، وتوصلت النتائج إلى أنه يمکن التنبؤ بالتحصيل الدراسي في الرياضيات من خلال الانتباه الانتقائي البصري، والانتباه الانتقائي السمعي، والتمييز البصري، والتوجه البصري المکاني، والمکونات الثلاثة للذاکرة العاملة، أما أبعاد الإدراک السمعي (التمييز السمعي، والتقسيم الصوتي، والمزج الصوتي) فهي عوامل غير مُنبئة بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات.
کلمات مفتاحية:
الانتباه الانتقائي البصري، والانتباه الانتقائي السمعي، والإدراک البصري، والإدراک السمعي، والذاکرة العاملة، وصعوبات تعلم الرياضيات.
Abstract
The current research aims to investigate the cognitive processing processes that predict academic achievement for 5th grade elementary pupils with mathematics learning disabilities, The sample of the research consists of (33) male and female pupils who have disabilities in  learning mathematics, whose ages ranged between (10-11) years. An achievement test in mathematics and a battery of programmed cognitive processing processes (visual selective attention, auditory selective attention, visual perception, auditory perception, and working memory) were applied to them. The results showed that academic achievement in mathematics can be predicted by visual selective attention, auditory selective attention, visual discrimination, visuospatial orientation, and the three components of working memory, On the other hand, the components of auditory perception (auditory discrimination, phonological segmentation, and phonological blending) are non-predictive factors for academic achievement of pupils with mathematics learning disabilities.
Key Words:
Visual Selective Attention, Auditory Selective Attention, Visual Perception, Auditory Perception, Working Memory, Mathematics Learning Disabilities.

الكلمات الرئيسية