أساليب مواجهة الضغوط وعلاقتها بالتفکير الايجابي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدف البحث لمعرفة العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط والتفکير الإيجابي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة، والأساليب الأکثر استخداماً في المرحلة الثانوية، والفروق في الأساليب بين عينة الدراسة، والفروق بينمتوسطات درجات التفکير الايجابي بين عينة الدراسة، بلغ عدد أفراد الدراسة (220) طالباً، تم استخدام مقياس أساليب مواجهة الضغوط إعداد (عبد الله ،2002) وتعديل الهلالي (2009). ومقياس التفکير الإيجابي إعداد (لانجرام ووينسکي، وترجمة الوقاد، 2012). وأظهرت النتائج: وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الدرجة الکلية لأساليب مواجهة الضغوط والتفکير الايجابي وبلغت (0.386). وجاء ترتيب أساليب مواجهة الضغوط الأکثر استخداما على الترتيب (الاستسلام، التنفيس الانفعالي، الانکار، المواجهة وتأکيد الذات ضبط الذات، لوم الذات، التحليل المنطقي، تحمل المسؤولية، الترکيز على الحل، .. وجاء اسلوب البحث عن إثابات بديلة کأقل الأساليب استخداماً،وتبين وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية على مقياس أساليب مواجهة الضغوط في الأساليب التالية (التحليل المنطقي، الترکيز على الحل، تحمل المسؤولية، إعادة التفسير الإيجابي) لصالح الصف الثالث الثانوي، وعدم وجود فروق بين متوسطات درجات التفکير الايجابي لدى عينة الدراسة، وانتهى الباحث إلى التوصيات التالية:إعداد برامج لتنمية التفکير الإيجابي، ومهارة الطلاب في مواجهة الضغوط.
الکلمات المفتاحية: التفکير الإيجابي، أساليب مواجهة الضغوط، الطلاب.
Abstract
This research aims to identify the relationship between pressure confronting methods and positive thinking among secondary school students in Makkah, the most used methods in the secondary stage, the differences in methods between the study sample, and the differences between the averages of positive thinking scores between the study samples. The study sample reached (220) students. The pressure confronting methods scale was used (prepared by: Abdullah, 2002) amended by (al-Hilali, 2009). and the scale of positive thinking prepared by (Langram and Lewinsky, translated by alwgad, 2012). The findings showed that there was a statistically significant correlation between the overall score for pressure response methods and positive thinking, which amounted to (0.386). The order of the most used methods of confronting pressures was (surrender, emotional relief, denial, confrontation and self-assertion, self-control, self-blame, logical analysis, taking responsibility, focusing on the solution). The method for searching alternative rewards came as the least used methods. There were statistically significant differences between the mean scores of high school students on the scale of pressure confronting methods in the following methods (logical analysis, focus on the solution, taking responsibility, and positive reinterpretation) in favor of the third secondary class. There were no statistically significant differences between the averages of positive thinking scores for the study sample. The researcher concluded the following recommendations: Preparing programs to develop positive thinking and develop students' skills in confronting pressure.                                                          
key words: Positive Thinking, Methods of Confronting Pressure, students
 

الكلمات الرئيسية