وعي طلبة المرحلة المتوسطة لعدالة المعلمين ودعمهم وعلاقته بالتوافق الدراسي لديهم بمدينة مکة المکرمة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى وعي طلبة المرحلة المتوسطة في مدارس مدينة مکة المکرمة لعدالة المعلمين ودعمهم وعلاقته بالتوافق الدراسي لديهم، والکشف عن طبيعة هذه العلاقة وفقاً لنوع الطالب والمرحلة الدراسية، طبقت الدراسة على عينة قوامها (191) طالباً وطالبة، تم اختيارهم بطريقة العينة المتيسرة من مدارس التعليم العام في مدينة مکة المکرمة, وطبق عليهم مقياسي الوعي لعدالة المعلمين ودعمهم ومقياس التوافق الدراسي وکلا المقياسين من إعداد شاهين (2010)، بعد التأکد من دلالات صدقهما وثباتهما على عينة الدراسة، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لمناسبته لأغراض الدراسة، کما تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية ومعامل ارتباط بيرسون, واختبار (T-Test), وتحليل التباين الأحادي One  Way ANOVA)) للإجابة على أسئلة الدراسة و اختبار فرضياتها, وأظهرت النتائج ما يلي:
1-      أن مستوى وعي طلبة المرحلة المتوسطة في مدارس مدينة مکة المکرمة بعدالة المعلمين جاء بدرجة متوسطة.
2-      أن مستوى التوافق الدراسي لدى طلبة المرحلة المتوسطة في مدارس مدينة مکة المکرمة جاء بمستوى مرتفع.
3-      توجد علاقة ارتباطيه بين درجة وعي الطلبة بعدالة المعلمين والتوافق الدراسي لدى عينة الدراسة.
4-      توجد فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الجنس (ذکور/إناث) على مقياس وعي الطلبة بعدالة المعلمين في بعد "ودية المعلم" و "عدالة المعلم" لصالح الذکور، وفروق في مقياس التوافق الدراسي في بعد "تعاون الطلبة" لدى عينة الدراسة.
5-      لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية وفقاً لمتغير الصف الدراسي (أول متوسط/ ثاني متوسط/ ثالث متوسط)، على مقياس وعي الطلبة بعدالة المعلمين وأبعاده الفرعية، ومقياس التوافق الدراسي لدى عينة الدراسة.


هذا وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات أبرزها:
1- الاهتمام بالعدالة في المدارس؛ لأنها تعد أساساً لتکوين الفرد الصالح، فيها يعرف الطالب أن له حقوق وعليه واجبات يجب أن يحترمها.
2- وضع خطط تربوية لتوعية المعلمين بضرورة الالتزام بالإنصاف والعدل بين الطلبة.
3- إشاعة الود والاحترام المتبادل في البيئة التعليمة الذي من شأنه أن يخرج جيل يعتز بنفسه ويتقبل الآخرين.
Abstract
The purpose of the current study was to identify the level of awareness of students at the intermediate stage in the schools of the city of Makah  Almukramah of teachers justice and their relationship to students academic adjustment ,and the disclose the nature of this relationship, according to the student's gender and level of study, the study was applied on a sample of (191) students, both male and female, were chosen the available sample from the general education schools in the city of Makkah , the awareness of teachers justice scale prepared by Shaheen (2010) and the academic adjustment scale  were applied  after confirming their reliability and validity on the study  sample, the researcher used the descriptive approach due to its relevance for the purposes of the study, also the  study data was also analyzed using means and  standard deviations  and Pearson correlation coefficient, and test(T-Test),and analysis of variance One Way ANOVA), to answer the study questions and test hypotheses, and the results showedthe following:
1-      The level of awareness among students at the intermediate stage  in the schools of the city of Makkah  Almukramah in teachers  justice was moderate.
2-      The academic adjustment ofstudents at the intermediate stage in the schools of the city of Makkah Almukramah was high.
3-      There was a correlation between the degree of students' awareness of teachers justice and students' academic adjustment among the study sample.
4-      There are significant statistical   differences related to gender (male / female) on the awareness ofstudents of the teachersjustice scale inthe "friendlyteacher"and "justice teacher" dimension in favor of males, anddifferencesin the academicadjustment scalein"the student's cooperation," among thestudy sample.
5-      There are no significant statistical differences according to the classroom variable (first intermediate / second intermediate / third intermediate), on the students' awareness of teachers justicescale and its sub-dimensions, and the academic adjustment scale among the study sample.
This study came out with a number of recommendations most prominent:
1-paying attention to justice in schools; because it is the basis for the formation of a good individual, in it the student knows that his rights and duties that he must   be respect.
2-Establish educational plans in order to make teachers aware of the   importance of their commitment to equity and justice among students.
3-promotefriendlinessand mutual respect   in the educational environment   that aims to produce a generation that is proud of itself and accept others.

الكلمات الرئيسية