The Exacerbation of Resistance and Reverse Resistance in Ayad Akhtar’s Disgraced (2013)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
Diasporic Muslims’ social life has been completely altered in the West in the 21st century. Immigrants confront sheer prejudice, marginalization, ethnic profiling, and estrangement in the Western community. Perhaps Ayad Akhtar’s Disgraced (2013) incorporates features of resistance and reverse resistance of Muslims in countries of residence in which Amir, the protagonist, experiences alienation from his wife, friends, and his colleagues at work and in which the Western society acutely discard and exclude Amir. The research concludes that resistance seems inevitable if both Westerners and Easterners are not ready to tolerate differences, mitigate cultural gaps, and adopt common grounds. 
Keywords: Ayad Akhtar, Disgraced (2013), Muslims’ Diaspora, Resistance, Alienation, Prejudice, Stereotyping, Otherness. 
المستخلص
لقد تغيرت الحياة الاجتماعية لمسلمي الشتات في الغرب بشکل هائل وذلک في القرن الحادي والعشرين حيث قسمت أحداث الحادي عشر من سبتمبر المروعة المجتمع الغربي وتدهور التناسق الإجتماعي في ذلکم المجتمع متعدد الثقافات. وعلي إثر ذلک، يواجه مسلمي الشتات حياة قاسية من التحيز والتهميش والتمييز العنصري والتغريب داخل المجتمع الغربي. وهنا تتجلي مسرحية المنبوذ (2013)  للکاتب المسرحي أياد أختار لتُجسد عنصريَ المقاومة والمقاومة المضادة  حيث يواجه "أمير" ظاهرة الاغتراب من أقرب محبيه: الزوجة والأصدقاء وزملاء العمل، وفي المسرحية ينبذُ ويستبعد المجتمع الغربي أميرتماماً. ويخلصُ البحث إلي حتمية المقاومة الأيدلوجية والثقافية مالم يُبد الغربيون والشرقيون استعدادهما نحو تقبل الاختلافات وتقليص الفجوة الثقافية واتخاذ أرض مشترکة کي يتسني لاولئک المختلفين في الهوية والثقافة أن يتعايشوا مع بعضهم البعض في سلام وطمأنينة ووئام.
الکلمات المفتاحية: المنبوذ – أياد أختار – مُسلمِي الشتات – المقاومة – التمييز العنصري – التَغريب.
 

الكلمات الرئيسية