فعالية برنامج إرشادي تکاملي لتنمية مهارات تنظيم الذات الأکاديمي لدي المضطربات سلوکياً من تلميذات المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة الي دراسة فعالية برنامج إرشادي تکاملي لتنمية مهارات تنظيم الذات الأکاديمي لدي المضطربات سلوکياً من تلميذات الصف الأول الإعدادي ، وتکونت عينة الدراسة من (24) تلميذة من ذوات الاضطرابات السلوکية ، مقسمة الي مجموعة تجريبية تتضمن ( 12) تلميذة ، ومجموعة ضابطة تتضمن (12) تلميذة ، بمتوسط عمر زمني (13.14)عام ، وانحراف معياري (391‚0) ، واشتملت أدوات الدراسة علي : مقياس مهارات تنظيم الذات الأکاديمي (إعداد الباحثة) ، برنامج إرشادي تکاملي لتنمية مهارات تنظيم الذات الأکاديمي(إعداد الباحثة)، واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية التالية : اختبار ويلکوکسون ، واختبار مان- وتني ، وحجم الأثر بلإحصاء اللابارامتري وذلک باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الإحصائية الاجتماعية SPSS نسخة (21) ، وأسفرت النتائج عن فعالية البرنامج الإرشادي التکاملي في تنمية مهارات تنظيم الذات الأکاديمي لدي المضطربات سلوکياً.
الکلمات المفتاحية : مهارات تنظيم الذات الأکاديمي ، المضطرابات سلوکياً ،الإرشاد التکاملي، تلميذات المرحلة الإعدادية .
Abstract
The study aimed to study the effectiveness of an integrative counseling program for developing academic self-regulation skills for behaviorally disturbed first-grade students, and the study sample consisted of (24) students with behavioral disorders, divided into an experimental group that includes (12) students, and a control group that includes (12) ) a female student, with an average age of (13.14) years and a standard deviation of 0,391. The study tools included: Academic self-regulation skills scale (prepared by the researcher), an integrative counseling program for developing academic self-regulation skills (prepared by the researcher). The researcher used the following statistical methods: Wilcoxon test, Mann-Whitney test, and the effect size with non-parametric statistics using SPSS statistical packages version (21). The results revealed the effectiveness of the integrative counseling program in developing academic self-regulation skills for behaviorally disordered.
Keywords: academic self-regulation skills, behavioral disorders, integrative counseling, middle school students.

الكلمات الرئيسية