معوقات إثراء الثقافة الإسلامية لدى معلمى الحلقة الأولى من التعليم الأساسى وسبل مواجهتها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن أهم معوقات إثراء الثقافة الإسلامية لدى معلمى الحلقة الأولى من التعليم الأساسى وسبل مواجهتها ، وتحقيقاً لهدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفى، واعتمد على الإستبانة کأداة للبحث، طبقت على عينة عددها (150) من مديرى مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسى بمحافظة الدقهلية .
وتوصل البحث إلى العديد من النتائج منها :

· أبرز المعوقات التى تعرقل سير عملية التثقيف الإسلامى لدى المعلمين هى کثرة الأعباء الأسرية والعائلية التي تواجه أغلب المعلمين، وضعف رواتب المعلمين مما يدفعهم للبحث عن أعمال إضافية، وتزايد أعباء المعلمين داخل منظومة العمل التعليمى، وشعور بعض المعلمين بضعف المکانة الإجتماعية لمهنة التعليم، وتهميش مادة التربية الدينية الإسلامية فى المدارس المصرية .
· عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول         " معوقات إثراء الثقافة الإسلامية لدى معلمى الحلقة الأولى من التعليم الأساسي" طبقاً لمتغير (الإدارة التعليمية) حيث بلغ مستوى الدلالة (0.103)، ولمتغير (النوع) بلغ مستوى الدلالة (0.623)  وهى قيمة غير دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) .
· وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول " معوقات إثراء الثقافة الإسلامية لدى معلمى الحلقة الأولى من التعليم الأساسى " طبقاً لمتغير (سنوات الخبرة) حيث بلغ مستوى الدلالة (0.021)، وهى قيمة دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) .  

وأوصى البحث بالعديد من التوصيات ، منها: توعية أعضاء المجتمع المدرسى وخاصة معلمى التعليم الأساسى بأهمية دور الثقافة الإسلامية فى نجاح سير العملية التعليمية، بالإضافة إلى إغناء المکتبات المدرسية بکافة أنواع کتب الثقافة الإسلامية وتشجيع المعلمين على قراءتها لتوسيع مدارکهم الثقافية، وکذلک تقليل وتخفيف الأعباء والمهام الإدارية والتعليمية الملقاه على کاهل بعض المعلمين أثناء العمل الرسمى ، وتوفير الدعم المادى والمعنوى لکآفة المعلمين فى جميع المراحل التعليمية ، وضرورة تحسين أوضاعهم الحياتية والمعيشية .
Abstract
The aim of the research is to reveal the most important obstacles to enriching Islamic culture among teachers of the first cycle of basic education and ways to confront, and to achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive approach, and relied on the questionnaire as a research tool, which was applied to a sample of (150) principals of the first cycle of basic education schools in Dakahlia Governorate.
The research reached many results, including:

The most prominent obstacles that impede the progress of the Islamic education process among teachers are the large number of family and family burdens facing most teachers, the weak salaries of teachers, which pushes them to search for additional work, the increasing burdens of teachers within the educational work system, the feeling of some teachers of the weak social status of the teaching profession, and the marginalization of subject matter Islamic religious education in Egyptian schools.
There are no statistically significant differences between the average responses of the sample members about "obstacles to enriching Islamic culture among teachers of the first cycle of basic education" according to the variable (educational administration), where the significance level reached (0.103), and for the variable (type) the significance level (0.623), which is A non-statistically significant value at the level (0.05).
There are statistically significant differences between the average responses of the sample members about "obstacles to enriching Islamic culture among teachers of the first cycle of basic education" according to the variable (years of experience), where the significance level reached (0.021), which is a statistically significant value at the level (0.01).

The research has many recommendations, including: educating members of the school community, especially teachers of basic education, about the importance of the role of Islamic culture in the success of the educational process, in addition to enriching school libraries with all kinds of Islamic culture books and encouraging teachers to read them to expand their cultural perceptions, as well as reducing and easing administrative burdens and tasks. And the educational responsibility entrusted to some teachers during official work, the provision of material and moral support to all teachers at all educational levels, and the necessity of improving their living and living conditions.

الكلمات الرئيسية