متطلبات التمکين الإداري للقيادات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي في دولة الکويت - دراسة ميدانية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة إلى معرفة التمکين الإداري للقيادات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي في دولة الکويت ، اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي الذي لا يتوقف عند حد وصف الظاهرة أو المشکلة, بل يتعدى إلى تفسيرها, والتعمق فيها, وتحليلها, ومقارنتها بغيرها من الظواهر أو المشکلات المختلفة ، اعتمدت الدراسة على تصميم استمارة استبيان ، تکون مجتمع الدراسة من جميع القيادات التعليمية بمدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الأحمدي التعليمية للعام الدراسي 2020 – 2021 م ، والبالغ عددهم (96) قيادي حسب إحصائيات وزارة التربية والتعليم الکويتية. وتم توزيع الاستبانة على جميع القيادات بمدارس التعليم الثانوي بمحافظة الأحمدي والبالغ عددهم (96) ، وتم استرداد (80) استبانة ، أسفرت النتائج عن درجة التقدير الکلية للقيادات التعليمية في المدارس الثانوية بالکويت لمتطلبات التمکين الإداري في ضوء التميز المؤسسي جاءت بدرجة قليلة بمتوسط حسابي (41.0 %) حيث جاء المجال الثالث (الاتصال وتدفق المعلومات) والبعد الثالث (التميز الخدماتي) في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي نسبي (54.0 %) بدرجة متوسطة. بينما السابع التحفيز الذاتي على المرتبة الأخيرة بمتوسط حسابي نسبي (35.0 %) بدرجة قليلة جداً ،أظهرت النتائج أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالةα=0.05 بين متوسطات تقديرات القيادات التعليمية في المدارس الثانوية لمتطلبات التمکين الإداري في ضوء إدارة التميز تعزى لمتغير المؤهل العلمي، حيث يمکن التصور المقترح لهذه الدراسة من خلال واقع التمکين الإداري للقيادات التعليمية بدولة الکويت الوقوف على العلاقات المختلفة بين الممارسات الإدارية للقيادات التعليمية بدولة الکويت، وکذا متغيرات الخبرة والمؤهل والجنس والنوع.
الکلمات الدالة : التمکين الإداري – التميز المؤسسي – القيادات التعليمية
Abstract
The study aimed to know the components of administrative empowerment for educational leaders and its implications for institutional excellence in secondary education schools in the State of Kuwait. Various phenomena or problems, the study relied on designing a questionnaire form, where the study community consisted of all educational leaders in secondary schools in the Hawalli educational region for the academic year 2020-2021 AD, And their number (96) leaders, according to the Kuwaiti Ministry of Education statistics. The questionnaire was distributed to all leaders in secondary schools in Hawalli governorate, whose number is (96), and (80) questionnaires were retrieved, the results of which resulted in the overall degree of appreciation of the educational leaders in secondary schools in Kuwait for the requirements of administrative empowerment in light of the institutional excellence came to a small degree with a relative weight (41.0) %), Where the third field (communication and information flow) and the third dimension (service excellence) came in first place with a relative arithmetic average (54.0%) with a moderate degree. While the seventh is self-motivation on the last rank with a relative arithmetic average (35.0%) to a very small degree, the results showed that there are statistically significant differences at the significance level α = 0.05 between the averages of educational leaders ’estimates in secondary schools for the requirements of administrative empowerment in light of the management of excellence due to the scientific, The proposed conception of this study, through the reality of administrative empowerment of educational leaders in the State of Kuwait, can identify the different relationships between the administrative practices of educational leaders in the State of Kuwait, as well as the variables of experience, qualification, gender and gender.
Keywords : Administrative Empowerment - Institutional Excellence - Educational Leadership < /p>

الكلمات الرئيسية